Invasjonen i Normandie (Operasjon Neptun, juni 1944)*

Norske handelsskip og norske marinefartøy deltok i Invasjonen i Normandie. Tre britiske skyttere på norske handelsskip og 34 norske marinefolk omkom i forbindelse med invasjonen av Nord-Frankrike.

. Copyright: NTBs krigsarkiv (RA/PA-1209/U/Uj/L0213)

"Norsk forsyningsskip [ved] det amerikanske avsnittet av Normandie-kysten. Bildet viser det norske skipet "Lysaker V" satt på land i le av blokkskipene. London, 27.9.1944Copyright: NTBs krigsarkiv (RA/PA-1209/U/Uj/L0213)

Hentet fra Forsvarsforum, 2004 Vol. 25 Nr. 5, s. 9, 28, 32-33:

"I den engelske kanal opprant 6. juni for 60 år siden med regn og kraftig vind. På den franske siden gikk tyskerne og lurte på hvor det allierte angrepet skulle finne sted. De alliertes største bekymring hadde vært når. Men om morgenen 6. juni var det ingen vei tilbake. 24 timer tidligere hadde general Dwight D. Eisenhower fra sitt hovedkvarter Southwick House utenfor Portsmouth gitt klarsignal til at Operasjon Neptune skulle starte. Neptune var kodenavnet på sjødelen av den topphemmelige Operasjon Overlord - den allierte landgangen i Frankrike. [...]

Den tyske styrken i Frankrike talte 60 divisjoner hvorav ti var panserdivisjoner. Tyskerne hadde bygget forsvarsanlegg langs hele kysten. Forsvarsverkene, som i realiteten strakte seg fra Spania i sør til Norge i nord, ble omtalt som Atlanterhavsvollen eller Festning Europa. Men ikke noe sted var anleggene større og bedre bemannet enn langs den franske kysten mot England.

I juni 1944 hadde de allierte tre millioner mann klare til innsats. Fra 6. juni til 25. august ble to millioner allierte soldater landsatt i Normandie. Styrkeforholdet på bakken var ikke overveldende og uten luftoverlegenheten hadde den allierte invasjonen neppe vært mulig. [...]

Det allierte angrepet startet med Operasjon Neptune - verdens største amfibieoperasjon. Suksess for Neptune var helt avgjørende dersom Operasjon Overlord skulle la seg gjennomføre.

Med få uhell klarte over 6800 fartøy å krysse kanalen. 4000 landgangsfartøy fraktet soldater og deres utstyr til de fem strendene som hadde fått kodenavnene Sword, Juni, Gold, Omaha og Utah. Nærmere 3000 marinefartøy beskyttet den enorme landgangsstyrken underveis, og før soldatene gikk i land skulle de gjennomføre bombardering av målet og de tyske kystbatteriene. Bare 24 timer etter at de første allierte soldatene hadde satt beina på fransk jord, hadde nærmere 196 000 sjøfolk sørget for at over 156 000 soldater i åtte divisjoner (tre fallskjerm-/glideflylandsatt) med utstyr, materiell og forsyninger var blitt landsatt.

30. juni var Operasjon Neptune avsluttet, mens Operasjon Overlord fortsatte med uforminsket styrke". [...]

"Tusen norske sjøfolk seilte på [...] handelsfartøy under norsk flagg, og nærmere tusen nordmenn stod om bord på ti norske orlogsfartøyer. På bakken og i luften tjenestegjorde nesten 800 nordmenn i to norske og to britiske skvadroner, og 15 norske hæroffiserer deltok i britiske avdelinger".

De norske skip som deltok (dato angir fartøyenes ankomst til Normandie-kysten første gang). Basert på mønstringer i registeret, så er det knyttet krigsseilere til de nedenfornevnte skip. Men merk at oversikten over krigsseilere som var med på Invasjonen i Normandie er ikke komplett:

"6. juni:
Erica. Losset fra 6. til 12. juni. 200 amerikanske soldater til Omaha. Seilte fire turer til med ammunisjon.

Heien. Losset fra 6. til 11. juni.

Jernland. Losset fra 6. til 9. juni. Tilbake med ny last 12. juni.

Lysland. Var visecommodore-skip i en konvoi på 80. Fraktet 200 amerikanske soldater, landsatte dem og losset lasten 7. til 12. juni ved Omaha. Seilte fire turer til med ammunisjon. Ble skadet etter flyangrep.

Mari. Soldater og last til Omaha. Losset til 11. juni.

Royal. Ammunisjon, 60 soldater og matvarer. Losset fra 6. til 17. juni.

Reiås. Biler, mitraljøsevogner og 200 britiske soldater. Losset ved Sword. Returnerte til Portsmouth om morgenen 7. juni for en tilsvarende last. Ferdig losset ved Sword kvelden 12. juni. Kolliderte med D/S Folda om natten på retur til England.

Skarv. Losset til 11. juni. Hadde med hundre amerikanske soldater. Seilte fire turer.

7. juni:
Stadion II. Losset til 12. juni.

Tore Hafte. Losset til 12. juni.

Edle. Fraktet ammunisjon. Avgikk 12. juni. Seilte deretter ni laster av samme slag til den amerikanske sektoren.

Vestmanrød. Var det første skipet som sto på sandbunnen under lossingen. Kaptein Harald Andersen seilte skipet så langt inn det gikk på høyvann og stod tørt når det ble fjære. Retur 11. juni.

Sirehei. Skipet falt til ro på strandbunnen etter at bunnen ble detonert.

8. juni:
Kul. Ammunisjon. Utlosset 17. juni.

Spes. Ammunisjon. Utlosset 18. juni.

Ringen. Losset til 13. juni. Gjorde to turer mellom 22. og 27. juni. Gikk på en mine 4. juli, ble forlatt.

9. juni:
Cresco. Ammunisjon og forsyninger. Avgang 17. juni.

Tres. Ammunisjon og forsyninger. Avgang 14. juni. Gikk ytterligere to turer.

10. juni:
Kongshavn. Losset forsyninger. Avgang 14. juni.

Siak. 10. juni, ankom St. Marcouf Island og venter på ordre. 11. juni på ankerplass, venter på lossing, begynner kl. 15.30, lossing fra alle 4 luker. 14. juni kl. 14.00, skipet utlosset. Mannskapet gjør sjøklart. (Kilde til informasjon: Skipsdagbok). 26. juni, andre ankomst.

11. juni:
Ask. Lå ved Omaha Beach til 26. juni.

Jernfjeld. Ble liggende til 8. juli. På grunn av vanskelige værforhold og springflo kom båten for langt opp på stranden.

Kolsdal. Avgang 23. juni.

Raftsund. Avgang 23. juni. Seilte i alt 16 turer.

Torfinn Jarl. Avgang 23. juni. Seilte i alt 22 turer, for det meste med bensin.

Leka. Avgang 7. juli.

12. juni:
Gaston Micard. Avgang 16. juni.

Granfoss. Ble liggende ved Omaha til 2. juli.

Mammy. Avgang 23. juni.

Marga. Kom til Gold. Avgang 19. juni.

Måkefjell. Avgang 24. juni.

Heire. Avgang 19. juni.

Isbjørn. Avgang 18. juni.

Lysaker V. Avgang 23. juni. Lastet med bensin. Så røkteppe over Sword, og ble beordret til Juno. Losset under storm og var klar for en ny tur 23. juni.

13. juni:
Hildur I. Fikk maskinskade og gikk tilbake. Losset ammunisjon. Ny tur 23. juni.

Nesttun. Ble skadet av en undervannseksplosjon ved Omaha. Losset ammunisjon.

Sollund. Losset ammunisjon. Avgang samme dag. Brukte fire dager på retur p.g.a. maskinskade. Fortsatte turene over kanalen etter reparasjon.

14. juni:
Fagerbro. Ankom Utah. Ble under overfarten angrepet flere ganger av fiendtlige fly. Skjøt ned et fly samme dag.

15. juni:
Avance I. Ankom Omaha med bomber og ammunisjon.

Balduin. Ankom Gold.

17. juni:
Varegg. Losset i en elvemunning, der skipet lå tørt på lavvann. Da varegg skulle taues ut, traff skipet et vrak og ble skadet.

22. juni
Gun. Ankom Utah.

26. juni:
Munin.

I tillegg deltok:

De tre fartøyene Lynghaug, Norjerv og Norfalk ble avgitt til etableringen av molo utenfor landgangsstrendene. Norfalk gikk på en mine og kom ikke fram til bestemmelsesstedet.

De 10 norske orlogsfartøy:

Acanthus, korvett, 83 mann.

Eglantine, korvett, 90 mann.

Glaisdale, jager, 187 mann.

ML 128, motorlaunch, 17 mann.

ML 213, motorlaunch, 17 mann.

ML 573, motorlaunch, 17 mann.

Nordkapp, patruljefartøy, 22 mann.

Rose, korvett, 75 mann.

Stord, flåtejager, 230 mann.

Svenner, flåtejager, 230 mann.

I tillegg gjorde 34 befal/kadetter tjeneste på britiske orlogsfartøyer.