Gabrielsen ombord i "Vest" i 1940.Copyright: Tobias Gabrielsen. I "Minner fra krigen. Austad - Lyngdal - Kvås 1940-1945", diverse forfattere og bidragsytere, 1995, s. 232.
Ex gratia-arkivet:
Registernummer under krigen: London 21630, NY 8073.
Det er konflikt i mønstringsdatoer på D/S VEST og M/T BARFONN om man sammenligner datoer i kravskjema opp mot fartstidsoppgave fra Riksarkivet. Det er valgt å registrere mønstringsdatoer fra kravskjema ettersom disse virker å være de mest pålitelige.
Publikumshenvendelse (opplysninger fra familie):
Rett etter krigen forandret han etternavn til Gabrielsen etter sin far Gabriel. (Flere brødre gjorde det samme.) Gabrielsen reiste ut rett før krigen og seilte for Lundegaards rederi i Farsund med D.S. Vest og noe senere mønstret av i Baltimore og mønstret på M.T. Barfonn. Mens han var ombord fikk han blindtarmbetennelse og ble operert i Venezuela Sør-Amerika. Båten måtte seile videre så han mønstret ut med S.S. Elisha Walker USA båt. Etter noen mnd mønstret av i New York og mønstret ut med C. O. Stillman som da var verdens største tankbåt 24.185 deadweight tons, diesel 4.300 horse power, certified speed of 10,7 knops. C.O. Stillman ble torpedert med 2 torpedoer i juni 1942 og sank i det Karibiske hav. Gabrielsen var en av de overlevende i livbåten med 17 personer ombord og kom inn til Yuma, Den Dominikanske republikk (v/Haiti - Cuba). (Santo Domingo). Gikk så med patruljebåt - fly og tog tilbake til New York. Mønstret ut med F.H. Bedford og seilte med denne til oktober 1945 etter krigen var slutt. De to siste båtene var eiet av Rockefeller og seilte for Standard oil. Gabrielsen kom hjem til Norge etter å ha seilt i ca. 6 år.
RA/S-3545/G/Gg
Ellis Island og andre New York passasjerlister, 1820-1957 - MyHeritage
"Minner fra krigen. Austad - Lyngdal - Kvås 1940-1945", diverse forfattere og bidragsytere, 1995, s. 231-232.
Publikumshenvendelse til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter