Anders A. Glastad

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

January 9, 1898

Date of death

October 1, 1972

Parents

Gunnar Andreassen, Glastad og h. Ingeborg

Records

Hovedrulle Nr. 4262

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Holt

Place of living

Buene, Tvedestrand

County

Aust-Agder

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 7800, NY 33403.

    Gift med (jf. London-kort): Marie Glastad.

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller:

    Til sjøs som dekksgutt i 1912 med stålbark TRIO av Tvedestrand, ei stor skute på 2700
    tons dødvekt tilhørende Bechs rederi. Gladstad er ikke registrert siden han var under 15 år
     

    Han er registret med en sjømanns tjeneste på 19.12/30 mdr. før første mønstring i 1915.

    Mønstret i Tvedestrand 25.02.1915 som sjømann med stålbark CONCORDIA på hele 3000
    tonn dødvekt tilhørende Wroldsens rederi, Tvedestrand. Mønstret av i Korsør 14.04.1916. 

    Styrmanns sertifikat for dampskip 06.10.1919.

    Se mønstrings liste  for videre mønstringer. 

    Glastad seilte under begge verdenskriger, under første verdenskrig vesentlig på seilskip.

    Mønstret som 1.styrmann på D/S NESTUN i Tvedestrand 04.05.1939 , mønstret av i Cardiff
    18.12.1940.

    Mønstret ut igjen fra Cardiff 02.01.1941 som 1.styrmann på et finsk skip, D/S VICIA,
    mønstret av i Tampa, USA 02.07.1941. 

    Andre kilder:

    Resten av krigen seilte han på flere Panama og USA registrerte skip. Glastad var heldig og
    unngikk torpedering eller minesprengning selv om han seilte på Atlanteren og en del på
    Middelhavet. Han var med på invasjonen i Nord-Afrika og losset krigs materiell og kjøretøyer
    i Oran. På Sicilia losset de bensin på fat og kanner etter at Patton og Montgomery var gått
    i land.

    Gladstad var også med på invasjonen i Normandie. Her gikk de inn på stranden og losset
    kjøretøyer direkte mens amfibie kjøretøyer ble losset lenger ute.

    Sources

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller. 

    Private dokumenter.