Håkon Erling Larsson - Fedde

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

July 13, 1942

Parents

Skipsfører Erling Birger Larsson-Fedde & Tora f.Thorsen

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Farsund

Place of living

Askøy

County

Vest-AgderHordaland/Bergen
  • HÅKON ERLING LARSSON-FEDDE

    Reiste til sjøs som dekkegutt i sommerjobb 1960 på M/T"Cate Brøvig"
    og fortsatte i 1961 som jungmann på samme skip. Mønstret av som matros etter 3 år om bord.
    Tok styrmann skolen 1964 og reiste ut på M/T "Gunvor Brøvig som 2.styrmann.
    Fortsatte 1.styrmannskolen og  ble ferdig styrmannskolen i 1965.
    Reiste ut som sommervikar på fruktbåten"Barbara Brøvig" og fortsatte skipperskolen samme året .
    Da han var ferdig på Skipperskolen,bar det direkte i den Norske marine..OMA avdelingen på
    Sjøkrigsskolen og var 3.kommanderende på  KNM"KVINA"og KNM TISTA". Etter endt tjeneste i
    Den Norske marine ,tok han  2.styrmannsjobb om bord i "M/S" Ako" tilhørende  Kjerlands rederi,Bergen.
    1972 arbeidet han på kontoret til skipsmegler Jan A.Grieg,Paradis,Bergen
    I 1973 fortsatte han hos Th.Brøvigs rederi som 2.styrmann på M/T"Balla Brøvig" og 1.styrmann
    ombord på M/T"Cecilie Brøvig".
    I 1975 som 1.styrmann på cruiseskipet Venus/Black Prince  tilhørende BDS/Fred Olsen Lines og
    mønstret av i  slutten av året 1976 . Fortsatte hos BDS,Bergen som Overstyrmann og ambulerte
    mellom de 4 hurtigruteskipene"Nordlys","Polarlys","Midnatsol" og "Nordstjernen" for nevnte rederi
    .Da hurtigruten ble solgt fortsatte han som ambulerende mellom BDS sine  nye containerskipene
    "Astrea","Canis" og "Cometa",foruten at han reiste som supercargo på de inchartede skipene ,
    svenske"Forest Link" og norske "Nornews Service" og var dessuten havnecaptain for rederiet i
    Amsterdam og Rotterdam foruten rederiets engelske havner.
    I 1990 fortsatte han som Staffcaptain på cruiseskipet "Jupiter"inntil dette ble solgt  og i 1991
    fortsatte han som ambulerende på rederiets containerskip,og var bl.annet charted for den
    engelske forsvars Dep. for tur til gulfen med krigsutstyr under Gulf-krigen inntil rederiet Det Bergenske
    ble avviklet i 1991. Deretter tok han først jobb som skipsfører på Kr.Gerh.Jebsens sine cementskip
    "Cemstar" og Cembulk" og deretter som skipsfører på Det Stavangerske sitt skip "Haukeli" som han i
    1993 forliste med på Jæren i full storm.
    Etter denne hendelsen var han havneinspektør i  Bergen Havnevesen ,men tok sporadiske jobber
    på sjøen ,slik som overstyrmann på ferjen "Alversund  av Bergen og skipsfører på stykkgodssskipet
    "Norbjørn", registrert i Longyearbyen på Svalbard
    I 1998 avsluttet han sin tid i Bergen Havnevesen og tok jobb som Coordinator Logistikk hos Statoil ASA
    ( WST) og Statoil ASA (RC Consultants a.s) for Logistikk /Prosjektstyring & HMS.
    Etter endt arbeide hos Statoil fortsatte han hos det sveitsiske firmaet North Stream's avdeling i
    Tyskland (Mukran Site som HSE & Quality Inspector) inntil han trakk seg tilbake i 2009 for  å  være
    WEB ansvarlig for Farsunds Sjøhistorie på Internett. Var styremedlem i Farsund Sjømannsforening
    inntil han i 2014 flyttet  tilbake til Bergensdistriktet og er nå medlem av Bergens Skipperforening.
    Gift-3 barn.

    Æresmedlem av Farsund Sjømannsforening