D/S Anne Reed

Other names
ex Måkefjell
Call sign
LEKN
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1932
Yard number
94
Month of delivery
Mai

Tonnage

Gross tonnage:
1.558
Net tonnage:
878
Deadweight:
2.400

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 136
Speed:
10

Dimensions

Length:
246.6'
Beam:
37.9'
Draft:
18.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    05/1932: Levert som MÅKEFJELL til A/S Luksefjell (Olsen & Ugelstad) Oslo
    03/1937: Tvunget til å stanse den 2/3 -1937 etter å ha fått aktertoppen skutt vekk av Nasjonalist,
                   spanske krigsskip på reise til Cardiff med appelsiner. Lasten måtte losses i Cadiz.
    04/1940: Overført til NORTRASHIP 
    09/1940: Tvang den 9/9-1940 den tyske ubåten U 47 (Korvettenkapitän Gunther Prien) til å
                    dykke så raskt at 6 mann på dekk måtte etterlates i sjøen ,før de ble tatt opp.
    00/1945: Tilbakelevert til A/S Luksefjell ( Olsen & Ugelstad) Oslo 
    07/1946: Solgt til D/S A/S Ibis ( Johs. Larsen ) Bergen, nytt navn  ANNE REED
    03/1949: Solgt til Marcel Goossens, Liege, Belgia, nytt navn  MARIE
    01/1950: Solgt til Kohlen Import u.Poseidon Schiffahrt, Hamburg, Tyskland, nytt navn  ARTUS
    00/1956: Solgt til Poseidon Schiffahrt Gmbh., Hamburg, nytt navn  TRANSMICHIGAN
    00/1962: Solgt til Soc. Nav. Com. Las Palmas, Beirut, Lebanon, nytt navn MARGARETA
    00/1964: Solgt til Bekos Cia. Nav. SA (N. Mitropoulos & E. Rigan m.fl.) Pireus, nytt navn  MARIA
    00/1974: Solgt til S .Marinakis, Pireus, Hellas
    00/1974: Solgt til Akarnania Mar.( Nisosm Cia.Nav.SA) Famagusta, Cypros, nytt navn ACHAIOS
    12/1976: Grunnstøtte den 3/12 i pos. N 34.37', E 32.55', Akrotiri halvøya ved Cape Zevgari på
                    reise Jugoslavia til Jeddah.
    00/1978: Vraket solgt til P. Michaelides/D. Loukides, Pireus. Opphugget på stedet "IN SITU"


    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 4 cyl. diam. 2x13.25"-2x27.50",
    bygd ved Porsgruns Mekaniske Værksted, Porsgrund. Kjeler samme.