D/S Hjalmar Wessel

Call sign
LIZS
Class
DNV 1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1935
Yard number
110
Month of delivery
Juli

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
1.742
Net tonnage:
985
Deadweight:
2.400

Engine

Propulsion:
Compound 4 cyl.
Engine size:
NHK 199
Speed:
10,5

Dimensions

Length:
253.3'
Beam:
39.7'
Draft:
17.5'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    7/1935: The Kellner-Partington Paper Pulp Co. Ltd., Sarpsborg - HJALMAR WESSEL
    8/1939: A/S Borregaard, Sarpsborg - HJALMAR WESSEL  
    1962: Solgt til Sverige og nedrigget til lekter.



    Boken "Nortraships flåte" bind 1, side 86/87, beskriver HJALMAR WESSEL`s ferd slik:

    Den tyske panserkrysser ADMIRAL SHEER seilte fra Gdynia den 29. oktober 1940.

    Konvoien var HX 84 på 37 skip i 9 kolonner eskortert av hjelpekrysseren "Jarvis Bay", sjef Captain Fegen. Av norske skip i konvoien nevnes SOMMERSTAD, SOLFONN og HJALMAR WESSEL. Fra de to sistnevnte foreligger rapporter om det som hendte.

    Både SOLFONN og HJALMAR WESSEL sier at de kl. 12:00 den 5. november 1940 la merke til et ukjent motorskip som passerte foran om konvoien fra Syd til Nord. Det kunne være grunn til å tro etterpå at skipet sto i ledtog med panserkrysseren, men det dreiet seg i virkeligheten om det britiske MOPAN som seilte uavhengig og som møtte ADMIRAL SCHEER under horisonten. MOPAN ble sendt  til bunns uten at det fikk sendt radiovarsel om den store fare som truet konvoi HX84.

    Da dagen skumret, var været klart og pent. Kl. 17:00 varslet JARVIS BAY konvoien om å ha oppmerksomheten rettet mot peiling 350°, konvoiens posisjon var da 5 244 N, 3213 W. Fra broen på HJALMAR WESSEL så man tre streker forenfor tvers babord i en avstand av 5 n. mil tårnmasten, skorstenen og to kanontårn på et stort krigsskip heve seg over horisonten. Ti minutter etter beordret JARVIS BAY kursforandring 40° til styrbord, og idet konvoien tørnet rundt, slo de første prosjektilene ned mellom skips kolonnene. JARVIS BAY og skip i babord kolonne åpnet straks ild mot panserskipet og la røkskjerm for å skjule konvoien. En ny 40° grader vending ble foretatt, og idet JARVIS BAY i plikttro oppofrelse dekket konvoien, sendte den ut sin siste ordre om at konvoien skulle spre seg. Det siste de norske skip så av JARVIS BAY var at skipet var truffet og sto i brann. HJALMAR WESSEL slapp heldig ut i en rolig sektor, men et prosjektil fra ADMIRAL SCHEER hadde detonert så kloss i at en granatsplint slo ned på dekket.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/hjalmarwessel.html