D/S Inland

Tonnage

Gross tonnage:
122
Net tonnage:
52
Deadweight:
148

Engine

Propulsion:
Compound 2 cyl.
Engine size:
IHK 100

Dimensions

Length:
100.4'
Beam:
18.5'
Draft:
8.7'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    BYGD SOM DAMPBÅT

    /1876: Ångbåt A/B Inland, Kungelv, Sverige - INLAND
    /1881: Marstrand Nya Ångbåt A/B,Marstrand, Sverige - INLAND
    /1882: Interesseselskapet Inland (H.Larsen) Skien - INLAND
    /1893: ny motor: Compound 2 cyl. NHK 22   IHK 130
    /1900: Skien Telemarkens D/S A/S (P. Holm) Skien - INLAND
    /1925: Skien Telemarkens D/S A/S, Skien - INLAND
    /1955: Grenlands Mek. Verk., Porsgrunn - INLAND
    /1956: Knut Øksnes, Rebnor, Bergen - ØKSNESVÅG
    /1956: ombygd fra passasjerfartøy til fraktefartøy
    /1956: ny motor: Bolinder   BHK 120   Fart: 8,5 knop
    /1963: Frydolf Fredriksen P/R, Kjøpsvik, Bergen - ØKSNESVÅG
    /1964: Frydolf Fredriksen P/R ,Kjøpsvik, Narvik - ØKSNESVÅG
    /1966: ny motor: Volvo Penta   BHK 225   Fart: 9 knop
    /1973: Keith Solvold, Kjøpsvik, Narvik - ØKSNESVÅG
    /1976: Anthon Mentzen, Henningsvær, Narvik - ØKSNESVÅG
    /1977: omdøpt - NESSVAAG
    12/1986: omdøpt - INLAND
    12/1987: Selskapet Inland (Nils P. Hovland, Lunde) Narvik - INLAND
    11/1994: Kondemnert 14/11-1994.

     Maskineri:
    Innsatt i 1893 Compund dampmaskin 2 cylindere diam. 11.5"-24".
    Bygget ved Porsgrunds Mek. Verksted, Porsgrunn. Kjeler bygget
    ved Laxewaags Maskin & Jernskibsbyggeri, Bergen.