D/S Knoll

Other names
ex Mirva, ex Akabahra, ex Fager
Call sign
LDHO
Class
DNV1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1916
Yard number
167
Month of delivery
April

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
1.121
Net tonnage:
662
Deadweight:
1.880

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Engine size:
NHK 139
Speed:
9 knop

Dimensions

Length:
236.4'
Beam:
36.5'
Draft:
15.7'
  • HISTORIKK:
    v/Håkon Larsson-Fedde, Farsund.

    04/1916: Levert som FAGER til Nilson, Nyquist & Co. D/S A/S, Kristiania/Oslo 
    04/1933: Solgt til D/S A/S Akabahra ( E. D. Knutsen ) Oslo, nytt navn - AKABAHRA 
    00/1935: Solgt til D/S A/S Akabahra ( Hans B. Jeppesen ) Oslo                                  
    10/1936: Solgt til A/S Mirva ( Simonsen & Astrup ) Oslo, nytt navn - MIRVA 
    10/1937: Solgt til A/S  A. Salvesens Rederi ( A. Salvesen ) Oslo                              
    05/1939: Omdøpt - KNOLL
    04/1945: Skuttled i Bari den 9/4 - 1945 for å unngå eksplosjon i ammunisjonslasten. Hevet og reparert.
    11/1947: Solgt til D/S A/S Gudvin ( H. Gjerpen ) Oslo 
    00/1955: Overført til D/S A/S Gudvin ( H. Gjerpen & Co ) Oslo                                          
    09/1956: Solgt til A/S Rena Rederi & Ole T. Flakke ( Ole T. Flakke ) Kristiansund N.            
    05/1958: Overført til Flakkes Rederi A/S ( Ole T. Flakke ) Kristiansund N.                               
    05/1958: Ny motor: M.A.N.   BHK 1200   Fart:
    00/1958: Ommålt: DWT: 2.050 tonn. BRT: 1.143 tonn. NET: 650 tonn. 
    03/1960: Overført til Kristiansund N. & Nordmøre Forretningsbank A/S. Kristiansund N.                
    01/1961: Solgt til P/R J. Hetland & K. Nilsen ( K. Nilsen ) Egersund, nytt navn - RAMSNES 
    09/1971: Grunnstøtte i Bessakersundet den 21/9 på reise i Hvitehavet til Shoreham med trelast. Brakt flott og fortsatte til Haugesund. Dokk satt og kondemnert.
    02/1972: Solgt til Machinehandel en Scheepssloperij de Koophandel Nieuw, Lekkerland, Holland for opphugging. Ankom Rotterdam den 15/3 under slep.

    Maskineri:
    Dampmaskin - 3 sylindre diam. 17"- 27,5"- 46".
    Maskineri bygd ved Trondheims mekaniske Verksted, Trondheim.
    Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/knoll.html