D/S Kong Sverre

Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway

Shipyard

Name
Build year
1860
Month of delivery
oktober

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
3.472

Engine

Propulsion:
Dampmaskin - kondenserende
Engine size:
IHK 1800
Speed:
11,5 knop

Dimensions

Length:
77,20m
Beam:
15,50m
Draft:
6,80m
  • HISTORIKK:

    v/H.Larsson-Fedde

    10/1860: Den Kongelige Norske Marine(Dampfregatt)          "KONG  SVERRE"
        /1894: Motor tatt ut,likeså kanonene,avrigget
                  Brukt som ekserser- og logiskip
        /1914: Brukt som flytende kaserne for rekrutter
      9/1932: Slept fra Horten til Stavanger for opphugging

    Sjøsatt 23.oktober 1860.
    LOA: 77,2 x 15,5 x 6,8 meter. Besetning 600 mann.
    Bestykning 2 stk. 6,5 " , 4 stk. 5,5" og 16 stk. 5" riflede kanoner samt 22 stk. 6,5" glattløpede kanoner.

    Kanonene var montert dels på det lukkede bateridekket, dels på øvre dekk.

    "Kong Sverre" var konstruert av marinene skipsbyggingsinspektør Hakon Adelsten Sommerfeldt.  3472 tonn, nesten på høyde med våre første panserskip, og nesten 60 % større enn sin forgjenger " St.Olaf " . Til sammenligning kan også anføres at det største handelsskip som noensinne ble bygget av tre i Norge var på 1145 tonn, dvs. tredjeparten av " Kong Sverre ".Det mest imponerende ved " KONG SVERRE " var det enestående tømmermannsarbeidet. Skroget var bygget av italiensk eik av dimensjoner opp til 18 tommer, som i stevnene var bygget sammen i flere lag. Utbyggingen av det store skipet tok sin tid, og først 2-3 år etter sjøsettingen var det helt fullført. 11. april 1864 ble komandoen heist på " KONG SVERRE "  med komandør C.H. Valeur som sjef. Men fartøyet fikk den tragiske  skjebne å være ugjenkallelig avlegs med det samme det var fullført , og allerede 13.august s.å. august så var eventyret slutt.Kommandoen ble strøket på "KONG SVERRE" for aldri mer å bli heist til utrustning som krigsskip. Den store fregatten med sin besetning 600 mann var altfor dyr å holde utrustet, og hertil kom naturligvis at dens betydning som krigsskip var slutt. I 30 år ble den liggende i opplag på indre havn i Horten.I 1894 ble maskinen tatt i land, kanonene likeså og skipet ble fullstendig avrigget. Det ble bygget tak over øverste dekk, og fra da av ble den brukt som ekserser- og losjiskip. Etter mobiliseringen i 1914 ble KONG SVERRE brukt om flytende kaserne for marinens rekrutter, siden lå den fregatten som en gang hadde vært Norges stolthet liggende tom og forlatt på havnen i mange år. Det var ikke tale om å bruke den mer, men likevel kviet man seg for å skille seg av med den. Men så endelig ble den endelige beslutningen  tatt. Den 13.september 1932  ble KONG SVERRE slept fra Horten og videre til Stavanger for å hugges opp.