Bark Kornmo

Tonnage

Gross tonnage:
591
Net tonnage:
532
Deadweight:
800

Engine

Dimensions

Length:
149.9'
Beam:
31.9'
Draft:
17.5'
  • HISTORIKK v/H. Larsson-Fedde.

    8/1883: Fredr.Smith Petersen m.fl.,Grimstad                                                     "KORNMO
    /1903: Fredr.Smith Petersens dødsbo m.fl.(Henr.Spangelo)Grimstad                   do
    /1906: A/S Kornmo(H.Skougaard)Langesund                                                         do
    10/1915: A/S Kornmo(M.Svendsen & Søn)Brevik                                                       do
    /1916: A/S KOrnmo(Pettersen & Ullesnæss)Porsgrunn                                          do
    12/1916: Senket den 19/12  i pos. N 56.18' E 02.03' av tysk ubåt UB-34
                  ( Oberleutnant zur See Theodor Schultz ) på reise Langesund til
                  Midlesbrough  med props.  

    KAPTEINER:
    1883 - 1900: Albert Kurtze, Lillesand.
    1900 - 190K2: Gustav Michaelsen
    1902 - 1905: Selmer Svendsen
    1905 - 1906:  N.N.
    1906 - 1912: J. Zachariasen
    1912 - 1915: C. Zachariasen
    1915 - 1916: N. Bolander
    1916 - 1916: Søren Eilertsen

    Kornmos sjøforklaring etter senkingen 1.vk.

    Fra Carsten S.Due ,Grimstad - har vi fått:
    Reder: Fredrik Smith Petersen
    Tonnasje: 568
    Byggested: Hasseldalen, Grimstad
    Byggeår: 1873  Fører i 1883: A. Kurtze - I 1899 Gustav Michaelsen

    Momenter i skipets historie:
    I 1898 gikk hun i koprafarta og ankom Jaluit fra Sydney
    Hun opptrer i skipslistene for 1904 i samme farten
    Den 15. januar 1905 kom hun til Marseille  fra Levuka og gikk senere hjem til Grimstad etter å ha gjort sin siste Stillehavsferd.."Den norske Sjøfarts historie" opplyser at hun var det siste norske treskip i koprafarta.
    I mars 1906 ble hun solgt på tvangsauksjon til Langesund etter å ha ligget i opplag en tid
    Det er interessant og riktig at Grimstad fikk æren av å sette punktum for landets treskip i denne krevende, men interessante og ikke sjelden, romantiske farten.

    1907  Ombygget

    Kjølen strukket i september 1881. Byggmester var Ole Just.

    I 1903 døde plutselig Fredrik Smith Petersen, og overrettssakfører Henrik Spangelo overtok bestyrelsen av skipet og avviklingen av boet. I 1905 ble Kornmo tatt hjem og lagt opp. Året etter ble det holdt auksjon over skipet, og ble solgt til H. Skaugaard i Langesund. Siden ble skipet solgt flere ganger. Siste reder var Pettersen& Ullenes i Porsgrunn.

    Kornmo var det nest siste skipet som ble bygget i Hasseldalen i seilskipstiden, og ble det siste av disse som var i bruk.

    19/12/1916  ble skipet ødelagt/brent av en tysk ubåt. Mannskapet kom om bord i dampskipet "Bretland" i København

    Farter:
    Seilte mye på Brazil og La Platafloden, men det var også i Australia og deltok i koprafarten på Sydhavsøyene.

    Shipwreck location

    Latitude: 56.3
    Longitude: 2.05