v/H. Larsson-Fedde
01/1920: Levert som BJØRKHAUG til A/S Fart ( L. Mæland & H. Karluf Hanssen ) Haugesund
02/1924: Solgt til H. C. Hansen, Skien
07/1924: Solgt til D/S A/S Bjørkhaug ( H. C. Hansen ) Kristiania, nytt navn MARI
09/1925: Ombygd ved Moss Verft.
10/1925: Solgt til D/S A/S Bjørkhaug ( Arth. H. Mathiesen ) Oslo
04/1929: Overført til Rederi A/S Mari ( Arth. H. Mathiesen ) Oslo
10/1932: Solgt til D/S A/S Rederi ( Anthon Olafsen ) Oslo
11/1933: Overført til Anthon Olafsen, Oslo
01/1937: Solgt til W. Butler Wang, Tønsberg
10/1938: Solgt til D/S A/S Mari ( Erling Rolfsen ) Oslo
11/1939: Solgt til A/S Odderø ( A. I. Langfeldt & Co ) Kristiansand S
04/1946: Solgt til Ekerholts Rederi A/S ( Birger Ekerholt ) Oslo
10/1946: Solgt til Cie. Cherifierined d'Armement, Casablanca, Marokko, nytt navn REBIA
05/1947: Avgikk Algiers 10/5 for Marseille med poteter og forsvant med hele besetningen.
Maskineri:
Triple dampmaskin 3, cyl. diam. 12.0"-20.0"-33.0". Maskineri bygd ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler samme.
Skipet seilte under krigen med kull fra havner i Bristol kanalen til havner på sydkysten av England - da på charter til The General Steam Ship Company dette fra september 1940 til juli 1944. Mari gjorde totalt 90 turer og med det menes at hun passerte Lands End 180 ganger i løpet av krigen.
Senere ble MARI involvert i Operasjon Neptune i juni 1944, hun lastet ombord soldater bestemt for Omaha stranden den 6. juni med avgang dit den 11. juni 1944.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/mari.html