v/H. Larsson-Fedde.
08/1937: Hvalfangerselskap Pelagos A/S v/ Bruun & Von der Lippe, Tønsberg - GOS IX
10/1940: Rekvirert av Den Kongelige Norske Marine (FY 1725) - NARVIK
07/1941: 6. juli 1941 grunnstøtte ved utseiling fra Liverpool. Små skader.
00/1945: Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (S. Foyn Bruun) Tønsberg - GOS IX
11/1954: The South Georgia Co. Ltd (Chr. Salvesen & Co) Leith, U.K. - SISTRA
06/1962: Marie Edvardsen, Ålesund - LANGVIN
00/1963: Ny motor: Deutz BHK 1000 Fart: 12,5 knop.
00/1964: Ole Edvardsen P/R, Ålesund - LANGVIN
00/1971: Forl.: 19.1'-BRT: 466 t. NET: 219 t. DIM: 52,42 m - 8,04 m - 4,48 m
00/1980: P/R Ole Edvardsen Fiskebåtrederi (Ole Edvardsen) Ålesund - LANGVIN
07/1987: Strøket 9/7-87 av Skipsmatrikkelen som kondemnert.
Maskineri:
Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 19"- 32.5"- 56. Bygget ved Kaldnæs mek. Versted, Tønsberg.
Kjeler samme.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/gos.html
Fra Thor Eickstedt har vi fått:
FY-1725 NARVIK
Patruljefartøy
ex GOS IX
Byggested: Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg.
Sjøsatt: 08.1937.
Eier: Hvalfangerselskapet Pelagos A/S, A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg.
Depl.:366 Br. reg tonn.
Dim.: 140,9`x 26,4`x 14,6`.
Maskin: 1- trippel Eksp. Dampmaskin 1800 IHK = 14 kn.
Bunkers: 181 tonn olje.
Aksj.radius: 4800 n.mil ved 11 kn.
Bestykning:
1- 4`` US Mk IX mod.5,1 kanon
1- 20mm. Oerlikon
2x1- 0,5`` Colt MG 52
1- 0,5``Colt luftavkjølt.
1- 0,5`` Colt Mg 52
Synkeminer: 36 stk. Mk VII HD 400 lbs, 2 synkeminerekker.
Asdic: Type 123A.
Besetning: 31.
Rekvirert: 10.1940.
Komm. fra: 01.01.1941 - 1946.
Krigsklar: 14.10.1941.
Avd.:
Liverpool Local Escort Force, 7.11.1941 - 28.10.1943.
Shetlandsavdelingen, 01.11.1943 - 29.03.1944.
Marinens Avd. Scapa Flow, 30.10.1944 - 20.2.1945.
1. Minesveiperdiv., Dundee, 20.02.1945 - 05.1945.
Sjef:
Kapt.lt. Sam Houlder 30.06.1941 - 29.05.1943.
Lt. Bjørn Fyhrie, 21.01.1944 - 01.02.1944.
Kapt.lt. Alf Tenvik, 28.11.1944 - 16.04.1946.
Skipets historie:
1945: Returnert til eier. Omdøpt GOS IX.
1954: Solgt til South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen) Leith, Scotland. Omdøpt SISTRA
06.1962: Solgt til Marie Edvartsen, Ålesund. Ombygd til fiskefartøy. Omdøpt LANGVIN
1969-1970: Delvis ombygd og forlenget med 20`.
1974: Ved arv overført til P/R Ole Edvardsen Fiskebåtrederi.
05.1986: Fremdeles i fart.
Marinens fartøyer 1939 - 1945 og deres skjebne