v/H. Larsson-Fedde.
09/1931: Levert som O.B. SØRENSEN til Smith Sørensens Tankrederi A/S( S.H. Sørensen) Arendal
02/1951: Solgt til Maritime Meridionale S. p. a (Fratelli d'Amico) Roma, Italia, nytt navn VIKINGA
04/1963: Ankom La Spezia den 9/4-1963 for opphugging.
Vinteren 1941-1942 seilte O. B. SØRENSEN mellom Haifa og Alexandria flere turer med brennstoff.
O. B. SØRENSEN ble fra desember 1942 satt inn i Atlanterhavstrafikken mellom USA/US.
Gulf/Caribean og England. O. B. SØRENSEN opererte også som bunkers-skip og supplerings fartøy
av dypvanns bomber til eskorten av konvoyene. O. B. SØRENSEN fraktet i denne farten 450 000 tonn
olje og la etter seg 270 000 n. mil.
O. B. SØRENSEN deltok som en av mange norske skip blant annet i:
Convoy HX 238 Mai 1943 fra New York til Stanlow med gass og olje.
Convoy HX 245 fra New York til Avonmouth. Last:flybensin.Skipet hadde i denne konvoien stasjon 105.
Convoy HX 251 fra New York 7/8- 1943 - gas olje fra New York til Avonmouth - stajon i konvoien 135.
Convoyer ett år senere i mai 1944: Convoy HX 291. Convoien med avgang New York 10. mai
og ankom Liverpool 27. mai 1944.
Convoy HX 297. Convoy fra New York.
Maskineri:
2 stk. 8 sylindrede firetakt enkeltvirkende dieselmotorer - MAN.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/obsorensen.html