v/H.Larsson-Fedde.
3/1901: Johan Chr. Giertsen m. fl., Bergen - BALDER
8/1906: Johan Chr. Giertsen Eftf. m. fl., Bergen - BALDER
8/1914: Schjelderup & Schjøtt m. fl., Bergen - BALDER
6/1915: A/S D/S Balder (Schjelderup & Schjøtt) Bergen - BALDER
5/1917: A/S D/S Balder (Albert Schjelderup) Bergen - BALDER
5/1935: Albert Schjelderups Rederi A/S (Albert Schjelderup) Bergen - BALDER
7/1940: Flybombet den 14/7 utenfor Dover. 4 personer omkom.
1940 - 1944: I Nortraships flåte.
1944 - 1946: Brukt som trenings fartøy.
3/1946: Cristos Peppas & Athanasios Coumandareas, Panama - CAPE MATAPAN
1947: China Maritime Trust Ltd (C. Y. Tung) Shanghai, China - PEI CHING
1951: Pacific Union Marine Corp (C. Y. Tung) Panama - NORTHERN PHOENIX
3/1956: Mollers Ltd., Hong Kong for opphugging. Ankom 28/3-1956.
Maskineri:
Trippel dampmaskin - 3 sylindere diam. 16"-26"-44".
Maskineri bygget ved Trondheims mekaniske Verksted, Trondheim.
Kjeler samme.
Minnehallen i Stavern skriver:
D/S BALDER gikk i britisk kystfart og var i konvoi da hun utenfor Dover 14. juli 1940 ble angrepet av 10 tyske fly og bombet og beskutt. En bombe traff akterenden, og skuta kom i brann. Fire mann som betjente kanonen ble drept, fem andre skadet. De overlevende, 14 mann, ble tatt opp av norsk MTB 5. En britisk taubåt tok BALDER under slep til Dover, der hun ble reparert og fortsatte reisen. 25. juli 1940 ble hun nok en gang angrepet av tyske fly, men slapp uskadet fra angrepet. BALDER seile under div. flagg og rederier frem til 1956.
De som omkom med BALDER under 2. verdenskrig:
Harald Kristian Johansen - Maskinmester
Petter Severin J. Solheim - 2. Maskinist
Kristian Jensenius Skjervik - 1.Styrmann
Lars Martinus Lorentzen - Lettmatros
Thorstein Kristoffersen - Stuert
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/balder.html