D/S Skudd 4

Call sign
LDJP
Class
DNV1A1 Hvalfanger
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1929
Month of delivery
Juni

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship, Navy ship

Tonnage

Gross tonnage:
245
Net tonnage:
84

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 135

Dimensions

Length:
115.1'
Beam:
23.1'
Draft:
13.5'
  • Historikk
    v/ Ragnar Iversen

    1929 Bygget som hvalbåt SKUDD 4 ved Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendal, Sørlle & Co), Tønsberg. Sjøsatt 29/04. Overlevert i juni.
    Satt i fangst for det nyombygde kokeriet SKYTTEREN fra sesongen 1929/30 sammen med tre andre nybygde hvalbåter. Denne nye ekspedisjonen bestod av kokeri og 4 nybygde hvalbåter (SKUDD 1, 2, 3, 4)
    1930 Ekspedisjonen gikk til Sydishavet med kokeri og 5 hvalbåter for sesongen 1930/31. SKUDD 5 er ny av året.
    1931 Totalt deltok 41 kokerier i fangsten sesongen 1930/31. Noen fikk solgt oljen, mens andre måtte gå i opplag med usolgt olje.
    Lagt opp under sesongen 1931/32 som resten av den norske hvalfangstflåten. Noen lå med lasten inne da mottager ikke hadde tankplass.
    1932 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN sesongen 1932/33.
    1933 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN sesongen 1933/34. På høsten satte man igjen kursen for Sydishavet med hvalbåtene SKUDD 1, 2, 3, 4, og 5.
    1934 Etter endt sesong 1933/34 var resultatet 89.600 fat.
    Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN igjen på høsten for en ny sesong.
    1935 Hvalfangstselskapet Skytteren A/S overtas av Yngvar Hvistendahl, Tønsberg. Atter en ny hvalbåt kommer til. Innkjøp av HEKTOR 8 som får navnet SKUDD 6.
    1936 Solgt sammen med A/S Skytterens kokeri og hvalbåter til A/S Finnhval (Jørgen Krag (60%), Tønsberg og Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland) i september. Yngvar Hvistendahl, Tønsberg fortsetter som agent. Leies ut til Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland på bare boat charter, sammen med kokeri og hvalbåter for 4 år for en årlig leie på NOK 7 mill. Bemanningen var norsk og hun opererte under norsk flagg. Fortsatt under navnet SKUDD 4.
    1937 Sesongen avsluttes 07/03. Kokeri og hvalbåter går hjem etter endt fangst via Cape Town og Las Palmas. Kokeriet ankom Tønsberg 14/04 etter utlossing i Harburg, Tyskland. Hvalbåtene ankom Hamburg 20/04.
    I fangst for sesongen 1937/38 på regning av Margarine-Rohstoft Besch., GmbH. var antall hvalbåter kommet opp i 7. Kokeriet avgikk fra Tønsberg den 08/10 for anløp av Curacao den 25-26/10 for Walvis Bay. Hvalbåtene SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 and 6 forlot Hamburg den 21/10 og anløp Dakar den 03/11 før ankomst Walvis Bay. Fortsatte så fra Walvis Bay til fangstfeltet.
    1938 Denne høsten ble ekspedisjonen levert tilbake til eieren, A/S Finnhval (Jørgen Krag) grunnet krigstrusselen og Jørgen Krag overtok den resterende 40% og ble med dette eneeier av selskapet med Yngvar Hvistendal som disponent.
    Ekspedisjonen deltar i fangst i sesongen 1938/39 for regning av Margarine-Rohstoft Besch. GmbH med egene hvalbåter SKUDD 1, 2, 3, 4, 5, og 6 samt WAL IX under tysk flagg. Eier var Margarine-Rohstoft Besch. GmbH, registrert i Berlin.
    1939 Etter endt sesong satte alle hvalbåtene kurs for sin nye opplagshavn i Tyskland. Var innom Cape Town før de satte kurs for Hamburg hvor de ankom 16/04-1939. Sesongen 1938/39 ble den siste sesongen for SKYTTEREN som hvalkokeri.
    Sesongen 1939/40 ble SKUDD 4 utleid til Western Operating Corporation som fangstbåt for ULYSSES. Fangsten kom i gang først 29/12 med totalt 9 hvalbåter.
    1940 Sesongen ble avsluttet 08/03. Forlot fangstfeltet og ankom Walvis Bay og ankommer 18/03. Mottok ordre om å gå til Clyde, Skottland. Avgikk Walvis Bay 19/03. Ankommer St. Vincent 04/04 for bunkring. Avgår neste dag på reisen mot Clyde. Blir sammen med SKUDD 5 stoppet og beslaglagt av fransk hjelpekrysser VICTOR SCHOELCHER 12/04 i Atlanteren og beordret til Casablanca. Ankommer Casablanca 14/04. Blir så frigitt og forlater så Casablanca 22/04. Når frem til Gibraltar i tiden 23-24/04. Forlater Gibraltar 28/04 i konvoi HGF-32 med kurs for Falmouth. M. Nilsen var fører. Ankom Falmouth 05/06. Gikk videre fra Falmouth 11/06 og ankom Greenock i Skottland 13/06.
    Overtatt av Royal British Navy (Admirality) i juni og bygget om til minesveiper. Omdøpt HMS SKUDD 4 (FY 1792). Satt i tjeneste fra november.
    1941 Tilbake i Walvis Bay 05/01. Avgikk Walvis Bay 06/01.
    1944 Omdøpt HMS SPATE av Royal British Navy 03/04.
    1945 Leveres tilbake til Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendal), Tønsberg i oktober. Tilbakeført som SKUDD 4.
    1946 Solgt til Compañía Industrial S.A., Valparaíso, Chile. Omdøpt til INDUS 6.
    1966 Forliste i Quintay Bay, Chile 13/06 i sterk storm.


    Maskineri:
    Trippel dampmaskin. 3 sylindere diam. 13.8"-22"-37.5".
    Maskineri bygget ved Nylands mek. Verksted, Oslo.
    Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/freefleet/norfleets3.html#Skr

    http://www.lardex.net/TONSBERG/hvistendal/skipstekst/1929skudd4.htm

    Sources

    Ragnar Iversen