D/S Saluta

Other names
Lothringen til 1915 - Moora til 1923 - Southern King til 1936
Call sign
GJZT
Class
LR100A1
Shipping company
Nationality
Great Britain flaggGreat Britain
Home port

Shipyard

Name
Build year
1906
Yard number
149
Month of delivery
Mars

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
4.858
Net tonnage:
3.260
Deadweight:
6.261

Engine

Propulsion:

Dimensions

Length:
409.6'
Beam:
52.7'
Draft:
27.8'
  • Historikk:

    3/1906 - Levert fra AG Weser, Bremen som LOTHRINGEN til Norddeutscher Lloyd, Bremen,  som kombinert pass./lasteskip på linjen Bremen-Australia.
    1914 - Beslaglagt i Australia i august ved utbruddet av 1. verdenskrig.
    5/1915 - Rekvirert av Commonwealth of Australia - nytt navn - MOORA
    1920 - Overtatt av kolonimyndighetene for India.
    12/1921 - Overtatt av Board of Trade, London. 
    12/1923 - Solgt til Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. v/ Irvin & Johnson, Cape Town for ombygging til hvalkokeri - nytt navn - SOUTHERN KING
    11/1935 - Innkjøpt av Chr. Salvesen, Leith, Scotland.
    7.5.1936 - Nytt navn SALUTA etter ombygging til transportskip. 
    1940 - Seilte under annen verdenskrig i konvoifart.
    1945 - Som det eneste av selskapets kokerier og transportskip som ikke ble senket eller ødelagt under 2. verdenskrig kunne nær 40 år gamle SALUTA settes direkte i transport t/r Leith Harbour.
    11/ - 1951 Hugd opp ved T. & W. Ward Co., Barrow UK.


    Maskineri:
    Quadruple dampmaskin - 4 sylindere diam 24",34 5/8", 50" & 72" 27/32".
    Maskineri bygget ved AG. Weser, Bremen, Vest-Tyskland.

    Sources

    Lardex