M/T Wilstar

Other names
Polykarp - Taifun - Passat - Polykarp - Fanny Høegh
Call sign
LCUG
Class
DNV1A1 Tankskip for Oljelast
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1931
Yard number
243
Month of delivery
Oktober

Other

  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
6.406
Net tonnage:
3.739
Deadweight:
9.765

Engine

Propulsion:
Built by:
A.B.Gøtaverken,Gøteborg. Sverige
Speed:
10.5

Dimensions

Length:
408.6'
Beam:
55.3'
Draft:
32.4'
  • Historikk:

    10/1931: A/S Atlantic (Leif Høegh) Oslo - FANNY HØEGH
    5/1936: Kr. sands Tankrederi A/S (Einar Rasmussen) Kr.sand S. - POLYKARP
    3/1941: M/T POLYKARP av Kristiansand 6405 brt. 9765 dwt. Kaptein L. B. Guttormsen. Den 15. mars 1941 om formiddagen angrep slagkrysseren SCHRNHORST og GNEISENAU fire tankskip som hadde tilhørt en vestgående oppløst konvoi, deriblant POLYKARP som ble bordet av tyske prisemannskaper., ca. 750 n.m. NW av Azorene. Under kommando av løytnant Klemp nådde tankskipet Gironnemunningen i Frankrike den 24. mars, og hele den norske besetningen på 30 mann ble sendt hjem og satt på frifot i mai samme år. Satt i tjeneste som marinetanker under navnet TAI FUN for Die Deutsche Kriegsmarine
    /1944: Omdøpt - PASSAT
    5/1945: Senket den 3/5 av fly ved Kjelnør, Store Beltene, Danmark
    8/1945: Hevet, lagt opp. Overtatt av Ministry of Transport, London
    8/1946: A/S Awilco (Anders Wilhelmsen) Oslo - WILSTAR
    8/1948: Ny motor: Fiat, BHK 3600, NHK 762, Fart:
    11/1963: Norsk Skipsophugnings Co., Grimstad. Påbegynt 1/11           

    Maskineri:
    2 stk Dieselmotorer, 2-takt enkeltvirkende - 2 a 6 cylindere diam. 520 x 970mm. Bygget ved S.A. Fiat Stabilimento Grandi Motori, Torino