Stålfullrigger Yola

Call sign
KFCR
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1892
Yard number
8t
Month of delivery
august
Customs register date
October 17, 1913

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
1.488
Net tonnage:
1.381
Deadweight:
2.450

Engine

Dimensions

Length:
228.0'
Beam:
38.5'
Draft:
23.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde. 

    8/1892: McDiarmid, Greenshields & Co., Liverpool, UK - YOLA
    1901: McDiarmid & Co., Liverpool, UK -  YOLA
    10/1910: A/S Yola (A.T. Simonsen) Kristiania - YOLA
    10/1913: A/S Yola (Hjalmar Knudsen) Lillesand -  YOLA
    1924: Solgt til Skottland for opphugging

    Skipsførere:
    1913 - Severin Sangereid, Sangereid
    1917 - Isak Tellefsen, Skalle
    1920 - Sven Aanonsen, Oddekleiv

    Manskaper: Josef Emanuelsen. Død september 1967. Emanuelsen var førstereis med farens skute "Bien" (Kilde Lillesandsposten 29. september 1967.)

    Senere skipsførere Gunnar Gauslaa og Sigurd Bjelland var om bord på YOLA som meget unge menn.

    Dekksgutt/jungmann om bord 9.10.1913 til 8.6.1917 Tore Benjaminsen, Vestre Moland.

    Historie sakset fra "Sjømannsforeningens Medlemsblad" for april 1980.

    Sjøkaptein Sigurd Bjelland har i en årrekke vært medlem av styret i foreningen og har vært en verdifull medarbeider med sitt kjennskap til skip og sjøfolk. Sjøkaptein Bjelland hedret av foreningen med diplom og æresmedlemskap for god innsats i foreningen. Diplomemblemet er YOLA av Lillesand. I sin takketale gledet Sigurd Bjelland seg spesielt over bildet av YOLA som han hadde seilt med i 1917. 1917 var det året han var ferdig med styrmanns skolen her i Lillesand. Sammen med flere skolekamerater ble han bedt om å ta YOLA for "run" til Odense i Danmark hvor den skulle losse korn fra USA. Dagen før hadde en tysk Zeppeliner kretset over Skagerak og - trodde folk - holdt utkikk etter YOLA.

    Skuta lå da i Lillesand havn, det ble bestilt taubåt for baugen og skipet satte seil utenfor Saltholmen. Skuta seilte raskere enn taubåten så de måtte la den gå. Ved Hirtshals fikk de minelos ombord, men kom opp i "dauvanne" så de kom ikke av flekken på mange timer.
    Imidlertid endte det bra og "Yola" kom frem til bestemmelsesstedet.

    Innlegget er datert 26.3.1980. Undertegnet Kjell Marcus.

    Kjell Rosenberg Skriver i Lillesandsposten i artikkelserien Fra Hus til Hus i Lillesand - som også er utgitt som Bokverk.

    Vi kan følge hus nr. 13 i Oddekleiva fra 1837, da de to søstre på Lillesands gaard festet bort grunnen til Svend Aanonsen Aardalen. Han var oldefar til Tor Aanonsen som nå bor lenger nede i Kleiva. Der fulgte sønn, Aanon Svendsen, og en Svend Aanonsen 2 i huset. Sistnevnte vil de fleste over femti huske. Han var en av byens mest befarende skipsførere. Under første verdenskrig ble barken "NORMA" senket med kanonild så å si under føttene på ham. Siden førte han også fullriggeren "YOLA", den gang byens fineste skute til den ble slept av sted til opphugging.