M/T Fagerfjell

Call sign
JXKR
Class
DNV1A1 Tanker for oil
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1965
Yard number
576
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
35.659
Net tonnage:
19.876
Deadweight:
59.300

Engine

Propulsion:
B & W
Engine size:
Bhk 18900 v/ 112 rpm
Speed:
16.25

Dimensions

Length:
236.2m
Beam:
32.4m
Draft:
12.434m
  • Historikk:



    6/1965 - Levert fra Eriksbergs Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige til A/S Dovrefjell & A/S Falkefjell v//Olsen & Ugelstad, Oslo - FAGERFJELL
    11/1968 - Solgt til Estrella Marina Nav. S. A. v/Colocotronis Ltd, London, England, Piraeus, Hellas - nytt navn -  MAJESTIC COLOCOTRONIS.
    31.7.1974 - Spyleluft brann, alle stempelstang pakkboksene ødelagt, stengene måtte poleres, 2 stempelkroner sprukket, sylinder no. 7, 8 & 9 måtte trekkes og tetnings flatene slipes. Turboladere og kjølere måtte reingjøres. En sprekk ved karmen til tilkomst dør måtte repareres med Metalock. Arbeidet utført i Marseilles, Frankrike.
    8/1974 - Solgt til Navegacion Cheryl S.A. (Marico Shipping Ltd, Haifa, Israel), Panama - nytt navn -  RIVA I.
    1980 - Eksplosjon i hovedmotorens starteluft system ved Punta Cardon, Venezuela.
    10.12.1981 - Sterkt brannskadet etter at brann brøt ut i innredningen mens hun losset råolje fra Ras Shukheir, Egypt i Eilat, Israel. Mannskapet greide å stenge alle ventilene i losselinene, hun ble så slept ut ca. 10 nm og brannslukkingen fortsatte der. 2 av mannskapet mistet livet og 3 ble skadet under slukkearbeidet. Brannen nådde ikke lastetankene men maskinrom, innredning og resten av overbygget ble helt utbrent. Broen av aluminium smeltet og forsvant helt. Hun ble erklært et konstruktivt totalt tap og solgt til huggere på Taiwan.
    20.3.1982 - Forlot  Eilat, Israel under slep og ankom 08/06 at Kaohsiung, Taiwan for hugging som begynte 17/11 ved Taiwan Ship Scrap Co. Ltd.

    Maskineri:
    Dieselmotor 2-takt/enkltv., 9-cylindret, cyl. diam. 840 x 1.800 mm. Maskineri lisensbygget B&W bygget ved Eriksberg Mekaniska Verkstads AB, Göteborg, Sverige.