D/S Dronning Maud

Call sign
LFDS - LDTR
Class
DNV1A1 med fribord
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1925
Yard number
246
Month of delivery
Juli

Other

  • Participant in WW2
  • Attacked from air, 1.5.1940
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
1.489
Net tonnage:
755
Deadweight:
570

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Engine size:
NHK 359
Speed:
16 knop

Dimensions

Length:
235.8'
Beam:
37.7'
Draft:
13.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    7/1925: A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab,Trondheim - DRONNING MAUD
    4/1940: Rekvirert av Kgl. Norske Marine til bruk som hospitalskip. Tydelig merket med Røde Kors merker og  flagg.
    5/1940: Flyangrep (senket) 1. mai av tyske fly ved kai i Foldvik i Gratangen. Kom i brann og veltet på siden. 19 personer omkom.

    "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 9-10:

    "Dronning Maud hadde i slutten av 1920-årene vært hurtigrutens flaggskip og førte seg med adelig eleganse: smekre linjer, polert mahogni og en stevn kvass som en kårde. Promenadedekket strakte seg som et
    dansegulv fra broen til akterenden. Midtskips sto skorsteinen høy og sort som en gjenglemt flosshatt.

    Onsdag morgen 1. mai 1940 var ingen parasoller å se. Champagneglassene var ryddet bort. Den trillende latteren fra kvinnelige rundreisepassasjerer i glamorøse kjoler og smarte hatter hadde forstummet. I stedet hørtes kommandorop, smell av militært sålelær og stønn fra vinsjer som løftet lastebiler om bord. Norge var i krig. Dronning Maud var rekvirert som transportskip for den allierte armeen som forsøkte å drive de tyske bergjegerne ut av Narvik.

    «Vi lastet et sanitetskompani på 119 mann i Sørreisa med materiell, tre lastebiler og åtte hester», skrev fyrbøter Gustav Hult. «Vi avgikk klokken 11.30 og satte kurs for Foldvik i Gratangen.» Det maleriske bygdesamfunnet Foldvik hadde veiforbindelse til fronten og besto av en håndfull boliger og gårdsbruk. Da Dronning Maud tre timer seinere nærmet seg den vesle brygga, hørtes allerede motordur i det fjerne. Luftwaffe hadde totalt luftherredømme over kampområdet og viste ingen nåde. «Før avgangen ble det strukket et Røde Kors-flagg i god høyde over hele brodekket, dimensjon cirka tre meter både i lengde og bredde. Det kunne tydelig sees fra luften. Dessuten var Røde Kors-flagg heist på fortoppen og på en stang fra båtdekket akterut.»

    Pilotene brydde seg ikke om markeringen. En sveit på tre fly stupte mot skipet og slapp sju bomber. To var fulltreffere og slo inn midtskips. Da Hult klatret opp på dekket fra mannskapslugaren forut, var hurtigruten allerede i ferd med å synke.

    «Hele skipet sto i brann. Det var ingenting annet å gjøre enn å hoppe i sjøen og svømme mot kaien. Da jeg nådde land etter tre-fire minutter, kom et av flyene tilbake og åpnet ild. Jeg så prosjektilnedslagene. Så vidt jeg vet, kom ingen til skade.»

    I løpet av de neste fire timene brant hele det vakre gamle interiøret opp. I kullbaksene var ilden så intens at jernplatene glødet. Det utbrente skroget drev forbi bryggen og kantret kloss til land. Av de om lag 150 om bord omkom 18 soldater og besetningsmedlemmer. 31 ble såret. Hurtigruten og hæren hadde lidt et sviende tap".

    Rettelse fra Fredrik Klouman:
    En minnebauta ble reist i Foldvik, den ble avduket 30 juli 1989. Se bautabilde her: http://blafjorder.no/til-minne-om-dronning-mauds-forlis.4637266-131560.html

    Det står også at skipet kantret i fjæra, dette er en gal opplysning som går igjen mange steder. Det riktige er at skipet ble slept ut fra kaia (først av LANCE, deretter av BRITTANNIA). Skipet sank neste dag 2. mai, og ligger ca 400 m fra land ved Foldvik, på ca 30 m dyp. Skipet er et dykkemål.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    DRONNING MAUD var rekvirert av norske myndigheter i Nord-Norge. Førte 1. mai 1940 et sanitetskompani fra Sørreisa til Foldvik i Gratangen, til sammen 119 sanitetsfolk, åtte hester og tre lastebiler. Hadde stort Røde Kors-flagg over brodekket. Skulle legge til kai i Foldvik da den ble angrepet av to tyske sjøfly. To av sju bomber traff, en i kjølerommet, der sju ble drept. Mange om bord la på svøm og ble beskutt av flyene, men ingen drept. Båten var i sig og sto i flammer. Ei fiskeskøyte kom til og fikk dratt hurtigruta noe ut fra kaia. Hurtigruteskipet ble helt nedbrent og veltet over på siden i fjæra. Ni av besetningen omkom. Mange sårede ble ført til Harstad av britisk jager HMS COSSACK, de mindre kvestede til Salangsverket med bethelskipet Eliezer 4. ET APROPOS: Nøyaktig fire måneder tidligere, nyttårsdag 1940 utførte besetningen på DRONNING MAUD en stor bragd, da de berget 36 tyske sjøfolk fra den visse død da malmskipet JOHAN SCHULTE mistet ror og propell på Folla og drev i et overhendig vær mot fallene. Mørk natt, og etter to og en halv times redningsaksjon ble de tyske sjøfolk reddet. Redningsaksjonen er blitt betegnet som en av de mest utrolige som er blitt utført på Norskekysten.

    Besetningsmedlemmer som omkom:

    Edna Oline Wahl                              - Serverings pike
    Meyer Johan Sørensen                     - Kokk
    Ellen Elisabet Svee                           - Dampskips pike
    Erling Vilhelm Nygaard                     - Matros
    Magna Beathe Ness                         - Messepike
    Egil Jacob Myhre                              - Restaurasjons besetning
    Petra Hindberg                                - Servering/lugar pike
    Birger Olai Førde-Olsen                    - Maskinist
    Bjarne Brynildsen                            - Kokk


    Andre opplysninger fra Fredrik Klouman:

    Kaptein Edward Mill Grundt (1884-1966). Han var kaptein da D/S DRONNING MAUD berget mannskap fra tysk lasteskip Johann Schulte nyttår 1940. Og jeg tror han var kaptein også i mai 1940.