D/S Ørja

Other names
ex Bolama,ex Sonja
Call sign
LFKV
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1917
Yard number
216
Month of delivery
April

Tonnage

Gross tonnage:
1.820
Net tonnage:
1.101
Deadweight:
2.990

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 219 IHK 1000
Speed:
10

Dimensions

Length:
265.1'
Beam:
42.1'
Draft:
18.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    04/1917: Levert som SONJA til A/B Transmarin (Bernhard Ingelsson) Helsingfors, Finland 
    01/1922: Solgt til Rederi A/B Tertia ( I. Lignell ) Gøteborg, Sverige  
    02/1922: Solgt Aug. Bolten Wm. Miller's Narchfolger, Hamburg, Tyskland, nytt navn BOLAMA
    10/1925: Solgt til D/S A/S Ørsnæs ( Jens Lund & Co. A/S ) Tønsberg, nytt navn ØRJA
    12/1925: Overført til Skips A/S Ørsnæs ( Trygve Hyenæs ) Tønsberg 
    00/1927: Overført til Trygve Hyenæs, Tønsberg 
    08/1928: Solgt til A/S D/S Ardent ( Johs. Krøger ) Tønsberg, nytt navn  ARDENT
    00/1946: Solgt til Tung Nan S. S. Co., Shanghai, China, nytt navn  HAI CHEN
    00/1946: Solgt til Wah Shang Steamship Co. Ltd., Shanghai, nytt navn  MING HSING
    00/1947: Solgt til Chung Hsing S .S. Co. Ltd., Shanghai, China 
    00/1949: Solgt til Wallem & Co. Ltd., Panama, nytt navn OST BAY
    00/1950: Overført til Walter S. S. Co ( Wallem & Co) Panama, nytt navn  WALTER
    00/1953: Solgt Cia. Istmena de Transport Maritimos SA ( Wheelock, Marden & Co) Panama 
    00/1953: Solgt til People's Republic of China, Peking, China, nytt navn TSAO CHUNG
    00/1954: Further information unknown/ videre skjebne ukjent.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin - 3 sylindere diam. 21"-33"-56".
    Maskineri bygget ved Fredrikstad mek. Verksted.  
    Kjeler samme.