M/T Erling Brøvig

Call sign
LJRR
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1937
Yard number
Nr 730
Month of delivery
desember

Maritime inquiries 1940 - 1945

Tonnage

Gross tonnage:
9.929
Net tonnage:
5.938
Deadweight:
14.820

Engine

Propulsion:
M.A.N.
Engine size:
BHK 4100
Built by:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Speed:
11,75 knop

Dimensions

Length:
492.9'
Beam:
66.1'
Draft:
36.4'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde.

    12/1937: Th. Brøvig, Farsund - ERLING BRØVIG

    4/1940: Disponert av NORTRASHIP. - ERLING BRØVIG
    1942: Sterkt skadet ved japansk flyangrep i Bengalbukta. Kom seg til Ceylon og senere til Australia for      reparasjon.
    2/1944: Torpedert (ikke senket) den 22/2 av tysk ubåt U 510 ( Kapitänleutnant Alfred Eick ) i pos. N 13.50', E 48.49' på reise PG til Aden med råolje i konvoi PA. 69. Slept inn til Aden hvor mannskapet ble avmønstret, og senere slept videre til Massawa og lagt opp da skipet nesten brakk i to.
    (Sjøforklaring indikerer at torpedering fant sted 23. februar, vi har brukt 22. februar som uboat.net bruker. Skipet ble tauet til Aden og ankom 24. februar (Dette er avmønstringsdatoen))

    1946: Overtatt av Krigsforsikringen.
    5/1946: Ludv. G. Braathen, Oslo (as is-Where is). La ut fra Massawa for egen maskin, men brakk i to i            Rødehavet. Slept i to deler til Genova og satt sammen/reparert ved cantieri del Tirreno, Italia.
    1947: Satt i fart på nytt som - BRAMORA
    2/1961: Bramera & Laon Tschau, Shanghai, China - CHIEN SHE 113
    1961: The People's Rep. of China, Peking - CHIEN SHE 113
    1972: Omdøpt - TA CHING No 13
    1974: China Ocean Shipping Co., China - TA CHING NO 13
    1975: Omdøpt - DA QING 13
    1992: Strøket av Lloyds register. Antagelig opphugget.

    Skpsførere:

    S. L. Pedersen  
    Rud. V. Jacobsen

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/erlingbrovig.html