D/S Fager

Call sign
MNSH - LDHO
Class
DNV1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1916
Yard number
167
Month of delivery
April

Tonnage

Gross tonnage:
1.121
Net tonnage:
662
Deadweight:
1.880

Engine

Propulsion:
Triple 3 cyl.
Engine size:
NHK 139
Speed:
9 knop

Dimensions

Length:
236.4'
Beam:
36,5'
Draft:
15,7'
  • HISTORIKK:
    v/Håkon Larsson-Fedde, Farsund.

    04/1916: Levert som FAGER til Nilson, Nyquist & Co. D/S A/S, Kristiania/Oslo 
    04/1933: Solgt til D/S A/S Akabahra ( E. D. Knutsen ) Oslo, nytt navn  AKABAHRA 
    00/1935: Solgt til D/S A/S Akabahra ( Hans B. Jeppesen ) Oslo                                  
    10/1936: Solgt til A/S Mirva ( Simonsen & Astrup ) Oslo, nytt navn  MIRVA 
    10/1937: Solgt til A/S  A. Salvesens Rederi ( A. Salvesen ) Oslo                              
    05/1939: Omdøpt  KNOLL
    04/1945: Skuttled i Bari den 9/4 - 1945 for å unngå eksplosjon i ammunisjonslasten.
                      Hevet og reparert.
    11/1947: Solgt til D/S A/S Gudvin ( H. Gjerpen ) Oslo 
    00/1955: Overført til D/S A/S Gudvin ( H. Gjerpen & Co ) Oslo                                          
    09/1956: Solgt til A/S Rena Rederi & Ole T. Flakke ( Ole T. Flakke ) Kristiansund N.            
    05/1958: Overført til Flakkes Rederi A/S ( Ole T. Flakke ) Kristiansund N.                               
    05/1958: Ny motor: M.A.N.   BHK 1200   Fart:
    00/1958: Ommålt: DWT: 2.050 tonn. BRT: 1.143 tonn. NET: 650 tonn. 
    03/1960: Overført til Kristiansund N. & Nordmøre Forretningsbank A/S. Kristiansund N.                
    01/1961: Solgt til P/R J. Hetland & K. Nilsen ( K. Nilsen ) Egersund, nytt navn  RAMSNES 
    09/1971: Grunnstøtte i Bessakersundet den 21/9 på reise i Hvitehavet til Shoreham med
                      trelast. Brakt flott og fortsatte til Haugesund. Dokk satt og kondemnert.
    02/1972: Solgt til Machinehandel en Scheepssloperij de Koophandel Nieuw, Lekkerland,Holland
                      for opphugging. Ankom Rotterdam den 15/3 under slep.

    Maskineri:
    Dampmaskin - 3 sylindre diam. 17"- 27,5"- 46".
    Maskineri bygd ved Trondheims mekaniske Verksted, Trondheim.
    Kjeler samme.