Historikk:
1929: Aug.: Levert som TORLYN for A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord.
1930: Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord.
1940: April: Disp. overtatt av NORTRASHIP.
1941: 14.01: Kapret av tysk hjelpekrysser PINGUIN, (KzS Krüder) i pos. 57.45 S, 02.30 Ø. Sendt til Bordeaux, senere til Antwerpen for ombygging til eskortefartøy.
1942: 16.05.: Satt i tjeneste for Die Kriegsmarine som UJ 1218.
1944: 01.05.: Omdøpt NH 05.
1944: 15.05.: Omdøpt V 6506
1945: Benyttet i GM/SA (German Mine-Sweeping Administration).
1947: Tilbakelevert eier.
1947: Solgt til Kr. Gjølberg, Oslo.
1949: Omdøpt - FINNHVAL III
1956: Jan.: Solgt til Arne Dybvik P/R, Flekkefjord. Omdøpt LAFJORD
1957:Ombygd til M/Fi.: 265 brt, 93 nrt, 6cyl. 2T DM (Wichmann Motorfabrikk A/L, Rubbestadneset), 600 bHK.
1961:Solgt til A/S Lafjord (Alf Møgster, Storebø), Bergen (H-20-AV).
1963:Forlenget: 299 brt, 118 nrt137.4 x 23.9 x 14.0.
1967:Solgt til Emil L. Sæle m.fl., Sæle i Øygarden/Bergen. Omdøpt - SÆLODDEN
Maskineri:
Triple dampmaskin - 3 cylindere diam. 13.8" - 22.0" - 37.5". Maskineri bygget ved Akers Mek Verksted, Oslo.
Se også:
http://thor-dahl.lardex.net/skip/skipstekst/1929_torlyn.htm