Rederi
Kilde:Rederen og Skipet
Bilde 1 av 2
D/S Dania b.1881 - A/S D/S Dania
Fregat Mai b.1891 - A/S Fregatskib Mai
D/S Rosenvold 1899 - A/S Rosenvold
M/T Kristina 1959 - v/ Yngvar Hansen-Tangen
M/S Nopal Evina b. 1976 - K/S Rose
Rederiet blei grunnlagt i 1864 av Skipsfører Hans Hansen, f. i 1827 med base på Åkerøya. Fra 1890 åra trådte hans sønn, Hans Elenius Hansen-Tangen (1866 - 1957) mer frem i driften av Rederiet, i 1912 blei virksomheten flyttet til Kristiansand.
I 1903 kjøpte Rederiet sitt første dampskip "Ågerøen" på 625 n.reg.tonn, bygd i Liverpool i 1884.
Etterat Rederiet flyttet til Kristiansand gikk Rederiet til innkjøp av en rekke skip, dampbåtene "Kinderdijk" -"Ågerøen" - "Dania" - "Rosenvold"
I 1927 blei Damptankeren "Adna" innkjøpt, så fulgte i tur og orden "Evina" - "Sagona" - "Regina"
Etter annen verdenskrig økte Rederiet sin flåte ytterligere.
Hans Elenius yngste sønn Yngvar Hansen-Tangen, (f.1910 - 1977) kom inn i Rederidriften fra 1930 tallet.
I 1959 disponerte Rederiet en tonnasje på ca, 100.000 dwt fordelt på 7 skip- 6 tankbåter og 1 motorskip.
I 1966 hadde Yngvar Hansen-Tangens sønner, sivilingeniør Hans E. Hansen-Tangen og siviløkonom Tore Hansen-Tangen begynt i Rederiet.
I 1970 flytett Rederikontret fra Hannevika til Østre Strandgate, Rederiet kontraherte et tankskip på 96.000 dwt og to turbintankere på 230.000 dwt. Rederiet var også delaktig i etableringen av Viking Offshore som konraherte to delvisnedsenkbare borefartøyer.
Etter Erling Hansen død blei Rderivirksomheten overtatt av Hansen-Tangens Rederi i 1974.
I 1979 blei Hansen Tangen medlem av "Osco-poolen" med to av sine skip, og i 1981 kontraherte Rederiet sammen med andre et drillskip ved verksted i Kiel, som i byggeperioden blei solgt til ONGC-India. "Sagar Prabat" seilte i 1982 direkte fra verkstedet i Kiel til Bombay, India.