Rederi

Gerner-Mathisen Rederi A/S, Oslo

Grunnlagt
1938
  • GERNER-MATHISEN REDERI A/S

    Skipsreder Arild Gerner-Mathisen - 

    Født i Oslo 9. des. 1911, døde 14. november 1996 i Sandvika. Hans navn er blant annet kjent i forbindelse med norsk skipsfarts historie, og en av etterkrigstidens fremste representanter for vår småskipsnæring. 

    Etter endt utdannelse begynte han i shipping, og var ansatt i skipsmeglerfirmaer hjemme og i utlandet, før han etablerte egen virksomhet 27 år gammel i 1938, med Rederi-A/S Skandinavisk Samseiling, der selskapet inngikk timecharter med skipet D/S «Herfinn».

    Hans første eget skip D/S  ”Jetta” på 450 t.dw., var i dårlig forfatning og bygget i 1914. Skipet gikk i sivil forsyningsfart under krigen på Skagerak og Kattegat  og landsatte herunder ettersøkte personer i Norge  til  Sverige, og ble ført av  kaptein Thomas Kjellevik. 

    Etter krigen kontraherte Rederi-A/S Skandinavisk Samseiling (som endret navn i 1953 til Gerner-Mathisen Rederi AS), som Norges første rederi 2 motor skip i Tyskland. De tjente gode penger bl.a. på sildeføring og la grunnlaget for nye kontraheringer bl.a. som norges første rederi som kontraherte en serie båter på 3000 t.dw. i Polen på midten av 60-årene. De la grunnlaget for ytterligere kontraheringer og et langvarig polsk/norsk samarbeide førte til sammen 11 skip. Han utførte et pioner arbeide  innenfor  den polsk/norske samhandelen, og ble utnevnt til æresborger av Gdansk og Gdynia.  Videre ble han tildelt den mest fornemme orden, offisers korset av den polske ”Polonia Restituta” – ordenen. 

    Skipsreder Arild Gerner-Mathisen har vært meget engasjert i skipsfartens organisasjoner, i komité arbeide, samt i spesialoppdrag under krigen, og har vært formann i styret for Norges Rederi forbunds småskipsgruppe. I 1977 utgav han sine memoarer, ” Mitt liv som kapitalist”. Personlig var han et godt menneske med stor omtanke for ansatte og kolleger, og var høyt ansett og respektert av alle. Han kunne nok være hard i forhandlinger, men alltid skvær og real i all sin ferd, noe hans forretningsforbindelser satte stor pris på. 

    Etter generasjonsskifte i Gerner-Mathisen Rederi AS, ble det i 1976 kontrahert 12 skip på 5000 t.dw. i Singapore, som ikke svarte til forventningene og ble etter hvert solgt, og rederi driften avviklet i desember 1983.