Ole Johan Abrahamsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

22. mars 1895

Død

27. april 1970

Foreldre

Notto Abrahamsen, Martha Abrahamsen, f. Olsen

Matrosrulle

3207

Annotasjonsrulle

3292

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Fossbekk,Vestre Moland

Bosted

Vestre Moland

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Flåtetilhørighet

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Styrmann

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Londonregisteret:

    Registernummer under krigen: London 9082, NY 23013.

    Andre kilder:

    Mannskapsfartstid før sertifikatutstedelse 27/30 måneder, av disse 16 mnd 17/30 dager på seilskip som underordnet i henhold til mønstringsprotokoll.

    Styrmannseksamen 28.06.1919.

    Styrmannssertifikat seilskip 02.07.1919.

    Styrmannssertifikat damp 28.02.1922.

    Marinetjeneste:

    Rekrutt KNM KONG SVERRE 01.02.1917 - 14.4.1917. Vakttjeneste.

    Kvartermester 01.02.1917 - 18.06.1918.

    Panserskipet KNM NORGE 16.04.1917 - 18.06.1918. Kanonmanskap.  

    Fartstid før 2. verdenskrig:

    2. styrmann bark FIONA. Påmønstret Kristiansand /England. Avmønstret Havanna 25.02.1920.

    2.styrmann MALFAVA. Påmønstret Newport 05.04.1920. Avmønstret Kristiansand 15.06.1920.

    Martos D/S LIBERTA. Påmønstret Kristiansand 07.11.1922. Avmønstret Tønsberg 05.01.1923.

    2. styrmann D/S LIBERTA. Påmønstret Tøsberg 22.01.1923. Avmønstret Kristiansand 15.03.1923.

    Styrmann D/S MOLAND. Påmønstret Lillesand 10.04.1924. Avmønstret Lillesand 09.09.1924.

    2.styrmann ODINE. Påmønstret Oslo 24.04.1925. Avmønstret Oslo 14.12.1925.

    Bestmann D/S BENWOOD. Påmønstret Kristiansand 04.03.1926. Avmønstret Antwerpen 27.07.1926.

    Matros M/T STORSTAD av Oslo. Rederiet A.F. Klavenes. Påmønstret England 09.04.1927. Avmønstret London 31.05.1928.

    2. styrmann M/S VESTMAR. Påmønstret Porsgrunn 26.07.1928. Avmønstret Porsgrunn 15.10.1928.

    2. styrmann D/S ELFI. Påmønstret Newcastle 22.01.1929. Avmønstret Maranas 08.04.1929.

    2. styrmann D/S HEIEN. Påmønstret Trondheim 13.12.1929. Avmønstret Kristiansand 22.12.1930.

    2. styrmann D/S PRIMO av Oslo. Rederiet Kjell Brusgaard. Påmønstret Swansea 12.05.1933. Avmønstret Baltimore 15.08.1934.

    Matros LINEA. Påmønstret Aalborg 06.08.1936. Avmønstret Cardiff 28.12.1936.

    Fyrbøter/lemper D/S LISTO. Påmønstret utlandet 5.1.1938. Avmønstret Larvik 29.10.1938.

    Fartstid 2. verdenskrig.

    Fyrbøter D/S SIRENES av Kristiansand. Rederiet A. I. Langfeldt & Co. Påmønstret utlandet 08.04.1939. Avmønstret Rotterdam 03.06.1939.

    Fyrbøter D/S SIRENES av Kristiansand. Rederiet A.I.Langfeldt & Co. Påmønstret utlandet 25.08.1939. Avmønstret Bergen 20.11.1939.

    1. styrmann D/S FIDO av Kristiansand. Rederiet Mathias Hansen. Påmønstret utlandet 06.02.1940. Avmønstret Newcastle 08.06.1940.

    2. styrmann D/S FREIDIG av Fredrikstad. Rederiet O.M. Olsen og A. Næss. Påmønstret Blyth. Avmønstret Methil 02.12.1940.

    2. styrmann D/S JERNFJELD av Bergen. Rederiet Harald Grieg Martens. Påmønstret Newcastle 16.12.1940. Avmønstret Newcastle 20.02.1941.

    2. styrmann D/S AVANCE 1 av Risør. Rederiet Jens Henriksen. Påmønstret Sunderland 27.02.1941. Avmønstret 09.06.1941.

    Arbeidet på land for Nortraship pr. 09.09.1941.

    3. styrmann D/S LEDAAL av Stavanger. Rederiet Gowart Olsen . Påmønstret Blyth 10.10.1941. Avmønstret Ardrossan 23.04.1942.

    3. styrmann D/S BORGFRED av Farsund. Rederiet G. Gabrielsen. Påmønstret Middlesbrough 21.05.1942.  Avmønstret Selford 04.08.1942.

    2. styrmann D/S GRANFOSS av Oslo. Rederiet Thor Thoresen. Påmønstret Immingham 10.09.1942. Avmønstret London 20.01.1943.

    2. styrmann D/S ARA av Bergen. Det Bergenske Dampskipsselskap. Påmønstret 13.04.1943. Avmønstret 10.05.1943.

    2. styrmann D/S KONGSHAVN av Haugesund. Rederiet M.H.Kongshavn & Sønner A/S. Påmønstret Hull 28.6.1943. Avmønstret Gool 9.9.1943.

    Matros D/S Nordfalk av Oslo. Rederiet Nortraship. Påmønstret Hull 5.11.1943. Avmønstret Glasgow 4.2.1944.

    2. styrmann D/S Sado av Haugesund. Rederiet Hartvig Larsen. Påmønstret Newcastle 04.02.1944. Avmønstret Sunderland 08.01.1945.

    2. styrmann M/T HØEGH HOOD av Oslo. Rederiet Leif Høegh. Påmønstret London 16.06.1945. Avmønstret Falmouth 31.10.1945.

    Reiste hjem til Norge som passasjer med  EK den 16.11.1945.

    Fartstid etter 2. verdenskrig:

    2. styrmann M/T BRALANTA av Oslo. Rederiet Ludvig G. Braaten. Påmønstret London 11.07.1946. Avmønstret Oslo 20.11.1946.

    2. styrmann Sjømannspool i USA 08.05.1946.

    3. styrmann D/S SEABREEZE av Lillesand. Rederiet T.S. Bendixen. Påmønstret USA 12.03.1948. Avmønstret Rotterdam 11.09.1949.

    2. styrmann M/S THORSCAPE av Sandefjord. Rederiet Thor Dahl. Påmønstret Stavanger 19.03.1950. Avmønstret Sandefjord 18.12.1950.

    2. styrmann RANELLA av Arendal. Rederiet TH.Andersen. Påmønstret Holland 03.08.1951. Avmønstret Napoli 30.05.1952.

    Kilder

    RA/S-2081/F/Fe/Fea/L0001