Alfred Berg Aslaksen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

10. juli 1916

Dødsårsak

Krigsforlis

Foreldre

Julius Aslaksen, Johanne Aslaksen

Matrosrulle

3489

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Høvåg

Bosted

Høvåg

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Flåtetilhørighet

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Fartstid før 2.verdenskrig:

    Dekksgutt D/S FIGALDO Påmønstret. Koppervik 23.8.1933. Avmønstret Kristiansand 31.7.1934.

    Lettmatros  M/T GARONNE av Oslo. Rederiet Fernley & Eger. Påmønstret 1.5.1937. Avmønstret Ukjent.

    Jungmann  D/S MÅKEFJELL av Oslo. Rederiet Olsen & Uglestad. Påmønstret 13.7.1938. Avmønstret Ukjent.

    Han reiste ut til sjøs første gang like etter konfirmasjonen med FIGALDO av Kristiansand. Han holdt seg ute det meste av tiden. I desember 1939  ble han innkalt til marinen , og kom om bord på panserskipet NORGE. Skipet lå først i Horten , men ble så sendt til Narvik. NORGE ble senket 9.april 1940 . Og vi vet resten. Alfred som tjenestegjorde i amunisjonsrommet hadde ingen sjangse til å bli reddet.

    En Lillesander som var ombord på skipet  CATE B av Farsund som lå å ventet på last ved siden av EIDSVOLD og NORGE var vitne til krigshandlingene som førte til KNM  NORGE og KNM EIDSVOLDs dramatiske forlis , han skriver i sin dagbok :

    Straks etter forannevnte varsel, kom også tyske krigsskip inn i havnen. Det var nå frisk NV. kuling med tette snøbyger. NORGE lå nå ca. 50 m på vår S.B. side, og løste straks skudd mot tyskerne. Jeg hadde tørnet inn da og lå i koia i bare pyjamas. Hoppet straks i buksene og kastet en frakk over meg. NORGE skjøt nå i ett vekk og ble heftig besvart av tyskerne, som nå skjøt ut først en torpedo etter  NORGE. Denne passerte ca. 3 m foran vår baug og ut fjorden i  rasende fart, og med en summende hissig lyd. Like etter kom en til, også denne uten å treffe, da de på NORGE så den komme og bakket unna. Nå fulgte to til. Alle bommet og gikk ut fjorden. Der var nå kommet hele fire (4) tyske krigsskip på havnen, og fem (5) andre lå utenfor. Et av disse skjøt nå ut to torpedoer som passerte kloss i vår skuteside og fortsatte innover og traff NORGE midtskips. NORGE så den komme, men det gamle fartøyet var ikke manøverdyktig nok, og kunne ikke vike unna. Samme historie med  EIDSVOLD, som lå like utenfor den indre havn.  NORGE hev seg B.B. over helt rundt med kjølen i været så propellene stod og svev i tynne luften. En forferdelig eksplosjon fulgte etter treffene , som rystet luften som et jordskjelv og alle tordenbyger til sammen.

    Jeg sprang straks opp til min livbåt, og på et øyeblikk lå den i vannet. Fikk med meg to av dekksfolkene samt to av fyrbøteren som var for hånden, likeledes byssegutten sprang i båten da han mente vi skulle ro i land. På ca. fire (4) minutter var vi nede hvor vi så  NORGE forsvant. Hadde frisk vind akter inn, og der møtte oss et syn som jeg aldri glemmer. Skrik og skrål og jammer rop i pine og dødskamp hvor du enn så hen. Dertil var det frisk N.V.vind med snøbyger og minus tre (3)grader i luften. Jeg dirigerte da livbåten hen til den nærmeste, og med forenede anstrengelser fikk vi han om bord. Veldig tung var han og få opp i den høye livbåten, gjennomvåt som han var. Måtte bare stuve han ned i bunne av  båten, og så av sted til neste.

    Kilder

    Norges Handels og Sjøfartstidende, 18. februar 1946