Elfin Corneliussen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

3. februar 1912

Foreldre

Skipsfører Ole Christian og Sofie Corneliussen

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Vestre Moland, Stuthei

Bosted

Vestre Moland, Stuthei

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Styrmann

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 30414, NY 492/90662.

    Gift med (jf. London-kort): Ugift

    Fartstid før 2.verdenskrig på norske skip:

    I henhold til sjøfartsbok - 48 28/30 måneder med motorskip hvorav 41 10/30 måneder med dampskip.

    Styrmannsskole eksamen i Kristiansand 29.6.1935.

    3.styrmann. M/T" Sagona" av Kristiansand. Hansen tangens rederi .

    påm.Lissabon 11.12.1935 . avm. 11.1.1936. Rotterdam.

    3.styrmann. M/T"Sagona" av Kristiansand. Hansen Tangens rederi.

    påm. Brisbane 30.3.1936. avm.13.3.1937 i Sydney.

    2.styrmann M/T"Sagona" av Kristiansand" Hansen Tangens rederi.

    Påm. Sydney.N.S.W. 14.3.1937. avm. 13.3.1938.

    Elfin Corneiliussen har også fartstid på utenlanske skip (Sansynlivis amerikanske) frem til  august 1940 og i perioder under 2.verdenskrig.

    Fartstid på norske  og utenlandske skip under 2.verdenskrig.

    3.styrmann D/S"Nidarnes" av Oslo. Geo.Hansens rederi.

    Påm. New York 20.8.1940. avm. Boston 26.11.1940. Skipet senket 1942. På side 109 i Notraships flåte bind 2 beskrives senkingen:

    M/S"Nidarnes" , kaptein Torstein Indreberg, på reise frå New Orleans til Christobal med last for den amerikanske hær, gikk ned på ett minutt i Yucaranstredet kl. 21.10 GMT den 3. juni 1942. «? Det hørtes to forferdelige eksplosjoner, flammer brøt ut av akterskipet,? folkene måtte hoppe i sjøen og svømme bort. Flere eksplosjoner hørtes, antakelig fra ammunisjonsmagasinet og oljetankene. De svømmende ble omgitt av varmt vann og olje?.Tretten norske ble enten drept om bord eller druknet i løpet av natten. De elve overlevende kom seg om morgenen opp på en flåte og ble samme formiddag reddet av et amerikansk skip som tok dem med til Christobal. "Nidarnes "var blitt senket av U 158, kapitanleutnant Rostin. På reisen en måned senere ble ubåten selv sendt til bunns av et amerikansk fly i nærheten av Bermuda. 

    De som omkom ved  senkingen av "Nidarnes":

    Stuert                    Børresen, Petter John         Fredrikstad              Østfold

    Matros                   Enehaug, Harry                  Bergen                    Hordaland

    Matros                   Eriksen, Erik                      Bergen                    Hordaland

    Matros                   Hjønnevåg, Birger                Solund                    Sogn og Fjordane

    Matros                   I. Nesse, Ingvald Martin       Bremnes                 Hordaland

    Matros                   Iversen, Arnold Imanuel       Austrheim

    3.styrmann             Jensen, Gustav Adolf          Tromsøysund           Troms

    Fyrbøter                 Jørgensen, Erik Oscar        Kristiansand             Vest-Agder

    Motormann            Jørgensen, Lars Jørgen        Vestby                    Akershus

    Maskinist               Kleppe, Peder Andreas       Bergen                    Hordaland

     Fyrbøter                Pedersen, Ludvig                Kristiansund            Møre og Romsdal

    Maskinist               S. Fladmark, Alfred            Ålesund                   Møre og Romsdal

    Kokk                      Torgersen, Torger Emil      Stavanger                  Rogaland

    2.styrmann D/S"Lista" av Bergen. Ludwig Mowinkels rederi.

    Påm.New York 7.12.1940. avm. 24.9.1941 New York.

    "Lista" seilte i alliert fart under hele 2.vedenskrig.

    2nd. Officer  S/S "Stone Street" av Panama.  Torpedert.

    Påm.6.juli 1942.  avm. New York 26.september 1942. Elfin Corneliussen ble torpedert med dette skipet den 13.9.1942 i Nord Atlanteren.

    13 mann omkom(11 av manskapet og 2 gunnere) kapteinen Harald Anderson ble tatt til ombord på ubåten og satt i tysk fangenskap i Marlag und Milag , Westertimke.

    S/S"Stone Street"s historikk under 2.verdesnkrig:

    S/S"Stone Street" ex. S/S"Clara", Italiensk flagg til Krigsutbruddet mellom USA og Italia. Skipet var i Savannah,Georgia da krigen brøt ut og ble beslaglagt av Amerikanske myndigheter , så overtatt av  Amerikansk reder på vegne av U.S.War Shipping Administration. Se engelsk tekst under.

    12.29.41 S/S "Stone Street" Panama , Nord Atlanteren , Maskinromseksplosjon, Store skader. En av mannskapet omkom.

    12.april 1942 S/S "Stone Street" (Panama) Skipet ble skadet ved luft og ubåtangrep på veg til 

     Murmansk . Ingen skadet eller omkommende.

    13.9.1942. S/S" Stone Street " av Panama. Torpedert og senket i Nord Atlanteren 11 av manskapet omkom . Militær vakter (Gunnere) omkom 2. Kapteinen ble tatt om bord på undervannsbåten U594 og tatt til fange og satt i tysk krigsfangeleir  .

    Om S/S "Stone Street" senking der Elfin Corneliussen var med , er det skrevet på U.S. Armed Guards webside følgende :

    S/S" STONE STREET"  Home Port: Panama City, R.P. Company: Waterman SS Co. Master: Harald Anderson (Taken prisoner) Built: Monfalcone, Italy 1922 Gross Tons: 6131 Former Name: CLARA ex Italian The Panamanian flag freighter, S/S" STONE STREET", was turned over to the War Shipping Administration by the Italian Societa Anonima Di Navigazione at 1000 on June 18, 1941 in the port of Savannah, Georgia. At 1200 noon of the same day, the WSA assigned the ship to the Waterman SS Company under a GAA agreement. The S/S "STONE STREET" was torpedoed by the German U-594 (Friedrich Mumm) at 1135 ship's time on September 13, 1942 in position 48-18 N./39-43 W. while en route from Liverpool to New York in ballast. This ship was a part of Convoy ON 127(s) #13 but had been ordered out of the con- voy due to its continual smoking and straggling. About 0100 on September 13th, while steaming in an area outside the convoy, explosions were heard and snowflakes were seen in the direction of the convoy. Upon seeing this, the Master changed course more to starboard to get further away from the convoy, a distance of about 12 miles. At 1135 ship's time, a torpedo struck the ship in the en- gine room on the port side. Another torpedo barely missed the bow. No distress signal was sent due to the destruction of the antennas. The ship listed 45ø to port with the engines still running and the screw still turning. Abandon ship was ordered immediately by the Master. One lifeboat and one raft was launched. After the attack and the ship abandoned, a small sub sur- faced followed by a large one. The smaller sub capsized the boat throwing the occupants into the water. They were taken aboard the U-594 and asked many questions and then put aboard the raft. The Master was kept aboard as a prisoner of war. Survivors righted the lifeboat. Some got in the boat. The others stayed on the raft. The 40 survivors were picked up 6 days later on September 19th by the S/S "IRISH LARCH". They were landed at Saint John, New Brunswick on September 22nd. After spending the night there, they proceeded to New York via train arriving there at 1530 on the 25th. There was a complement of 40 crew members and 12 U.S. Naval Armed Guard on board. Eleven crew members and two Navy man were lost. Six of those lost were American seamen. Norbert Amborski, U.S. Merchant Marine Academy Engine Cadet, was lost when the life line on which he was lowering himself into the boat broke. He was thrown into the rough seas and pulled under by the still turning propeller. John Watt, a 47-year-old Messman was lost trying to save Amborski. The Bosun, Tony Hendrickson, was killed by the explosion of the torpedo. The others either went down with the ship or drowned while trying to abandon the ship. The "STONE STREET" was under the command of Harald Anderson, 57 years old, who lived in Floral Park, NY. He was a native of Denmark but had been an American citizen since 1922. He was taken prisoner by the Commander of the U-594 and spent the rest of the war in a German POW camp for merchant seamen. He continued to sail for Waterman after the war until 1949. Articles were signed in New York about July 2, 1942. She left New York on July 6th, stopping at Woods Hole and departing there on July 9th in Convoy BX 28. Arrived Halifax on July 11 and departed July 19 in Convoy HX 199. On July 22, engine and telemotor trouble forced the" STONE STREET" to leave the convoy at 2130 local time. She was ordered into St. John's Newfoundland arriving there at 1630 on July 23rd. After completing repairs, the ship left St. John's on August 11th arriving Belfast, No. Ireland on August 21 at 0750. Left Belfast on August 27 and arrived at Stalbridge Pier, Garsten, England on August 28th. Left there on September 5 - Convoy ON 127 (s). The following information was taken from an excellent report submitted to the Vice Chief of Naval Operations con- cerning the loss of the S/S "STONE STREET". The report was made by Granville C. Geisert, Lt.(jg) Armed Guard officer of the ship. The forward starboard boat (#1) was the only boat launched. The after starboard boat was lowered but the forward motion of the ship swamped it and crushed it against the side of the ship. The forward port boat (#2) was de- stroyed by the explosion. The aft port boat was thrown up on the boat deck and got tangled up in such a position that it could not be lowered. The after port raft was launched but the after starboard raft was jammed. Lifeboat #1, with Captain Anderson in charge, picked up the men floating in the water. There were 11 men on the raft that was safely launched. Two of the Naval Armed Guard were lost while abandoning ship. One of them drowned when he could not swim any longer. He did not have a life jacket because he had stayed at the boat station helping to lower the boat wbich he was unable to reach after it was in the water. The other was blown over- board and struck by the screw mangling his legs. Although he had on a lifejacket, he drowned before he could be picked up. At 1200, the periscope of a submarine passed within 20 feet of the raft holding the Armed Guard Officer and 10 men. At 1215 the STONE STREET sank and a submarine surfaced by another raft which held some survivors. Evidently this raft floated free as the ship sank. The sub approached the raft and asked for the Master and Chief Engineer. They were told to ask the lifeboat. At 1225, a larger submarine surfaced and began signalling to the smaller one already surfaced. The smaller sub (U-594) approached the lifeboat and asked for the two officers. The 3rd Mate and the Master were taken aboard the sub and it pulled away from the boat. After a few minutes the sub re- turned to the boat and in the process capsized the lifeboat throwing all its occupants in the water. These men were taken aboard the U-594 while the sub commander tried to determine who was the Master plus asking many questions about the ship. Upon request the men were given whiskey, food, cigarettes, and matches. After attempting to right the capsized boat, the 17 surviv- ors were placed on 2 rafts. The U-594 then left with Captain Anderson. Before leaving, the Master placed the 3rd Mate and the Navy Coxswain in charge of the 2 rafts. The two were tied together by a line and drifted away together. The Armed Guard Officer was on the other pair of rafts with 11 men on each raft with Chief Mate Pedersen in charge. Also in the area was a swamped lifeboat with 7 survivors aboard but the rafts could not maneuver enough to go to their assistance. On September 15 at 1000, the two rafts in charge of the Chief Mate and on which the Armed Guard officer was aboard, a capsized lifeboat was sighted. After two hours of propelling the two rafts toward the boat they finally reached it. The boat was righted and bailed out. It was found to be in useable con- dition with almost all the provisions and supplies intact. This was #1 boat, the one the Germans had capsized. All the pro- visions on the rafts were put aboard the boat. One raft was cast adrift but the other was secured to the boat. They com- menced rowing in a SW direction. On September 16 at 0500, a mast and flag was sighted about 4 miles to the westward. The boat altered course and came upon the swamped boat they had seen 3 days ago with the 7 men in it. They arrived alongside the boat at 1350. In the boat was one man still alive and the bodies of the 4th Engineer, Chief Steward, 2nd Engineer, an Oiler, Fireman, and Deck Engineer. They had died of exposure and some went overboard. The lone survivor in this boat was Walter Atkins, an A.B., an American. He was put on the raft tied to the boat along with the provisions from his boat. On September 17 at 0600 these two rafts were picked up by the S/S" IRISH LARCH" in position 48-50 N./40-00 W. The 17 men on the other rafts were picked up at 0130 that same morning. They had told the Master of the "IRISH LARCH" there were other survivors so the Master searched until the other 2 rafts were found.

    U.S. MERCHANT SEAMEN LOST .(Amerikanske Sivile sjømenn omkommet .)

    Engine-cadet AMBORSKI , Norbert , (20) Buffalo , Ohio.

    Utility M. BOOKWALTER , Robt. J. (27) Clyton,MI.

    Greaser CLOWER, Clyde Russel, (31) New York , NY.  

    EVANS, Robert Josef  (22)  Southbridge,Ma.

    Bosun HENDRICKSON, Anthony (43) Sea Cliff, NY.

    Messman WATT, John Ulric (47) New York,NY.

    U.S. NAVAL ARMED GUARD LOST.(Amerikanske Skyttere)

    MAKIN, Robert Calvin AS (Drowned after abandoning ship) MA.

    S 2c McDONALD, Frank Bryan (Washed overboard. Struck by propeller) NV.

    FOREIGN SEAMEN LOST.(Utenlandske sjømenn omkommet)

    2.nd.Engineer DAVIES, Gordon (31) London,England.

    A.B. JAKOBSEN, Kristian (42)  Island.

    4th.Engineer  JOEL, Percy (?) Grimsby,England.

    Deck Engineer  KAHN, Mohamed (?) India.

    Ch. Steward  Williamson Ernest (49) , New Zealand.(Died in #3 boat)

    U.S. MERCHANT SEAMEN SURVIVORS.(Amerikanske sjømenn reddet)

    A.B. ATKINS, Walter (20) . St. Louis, MO.

    O.S. BLACK, William (23)   Columbia, TN.

    A.B. BOLIVET, Marcel (58) Teaneck,NJ.

    Messman CURRIE, Robert (25) Kearney,NJ.

    Fireman GARDOCKI, Bernard (22) Chicago,IL.

    Oiler HAYNE, A. Roger (20) Plaquemine, LA.

    Ch.Cook  JOY, Stephen (24) West Haven,CT.

    1st.engineer  KELLY, Robert (42) New York,NY.

    Wiper LEWIS, Roger (21) Richmond Hills,NY.

    A.B. MALONFY, James (37) St.Louis, MO.

    Messman  MORGAN, Andrew (42) West New York,NJ.

    Wiper NJ PASTER, J. (30) Woodbridge,NJ.

    ROSENTHAL, Harold (21) Monicello,NY.

    O.S. SEE, Kenneth (21) Brooklyn,NY.

    Messman  SANDOWSKI, Stanley (20) New Haven,CT.

    Fireman  SMITH, John (19) Salem,MA.

    Deck Cadett VETTER, Robert (20) Northfield,NY.

    Messman WATT, Joseph (41)  New York,NY.

    U.S. NAVAL ARMED GUARD SURVIVORS .(Amerikanske Skyttere overlevde)

    Lt.(jg) ,GEIBERT, Granville C. 

    Coxswain--BM 2c , CHATTERTON, Joseph J.

    AS , SM HEMLEY, Allen H.

    AS , MAHAR, John P.

    S 2c McDONAI,D, Hugh L.

    AS QUINN, Edward J.

    S 2c SMITH Ruben L.

    AS SPHON, Floyd E.

    AS STANSFIELD, Charles

    AS R. STARR, Jerome C.

    The U-594 (Mumm) was sunk west of Gibraltar in position 35-55 N./9-24 W. by Hudson aircraft "F" of RAF Sqdr. #43. The U-599 was caught on the surface and sunk by 3 rockets. There were no survivors among her 50 man crew. The U-594 left St. Nazaire May 23, 1942 with orders to break through into the Mediterranean and join the 29th U-Boat Flotilla. She was sunk at 1503 on June 9,1943.

    NOTE: Many thanks to Leonard Amborski for his donation of much of the data concerning the loss of the "STONE STREET". His brother, Norbert Amborski, was lost on this ship.

    2.styrmann.  M/S"Fernplant" av Oslo. Fernely & Egers rederi.

    Påm.11.3.1943 New York. Avm.27.9.1943 New York.

    "Fernplant"s seiling under 2.verdenskrig er beskrevet i boken "Notraship"s flåte bind 2 side 37 og 262 :

    M/S "Fernplant"s, kaptein Gunnar Rogne, ble lagt under artilleriild natt til 25. februar 1942. Mørket gjorde det umulig å identifisere fienden, men trefningen fant sted i den øst-vest gående skipsrute på høyde med Aruba der ubåtene ville krysse for å finne mål. "Fernplants" dekksdagbok beretter: KL 00.00 lett bris, lettskyet og månelyst, svak sjø. Fra midnatt fortsetter å styre sik-sak kurser etter tabell nr. 3.         kl. 00.16 idet vi holder på  å forandre fra rettvisende 78 til rettvisende 038 grader, avfyres skudd omtrent  tvers om styrbord, som gikk rett over brohuset, antakelig under antennen, fra et ukjent fartøy, sannsynligvis en fiendtlig ubåt. Der ble straks gitt ordre om hardt babord ror for å få det fiendtlige fartøy rett akterut, 2 farten til det ytterste og åpne ild på 3000 yards. Kl. 00.19 åpnet vi ild.Med " Fernplant" s 4" kanon akter. For oss var det meget vanskelig å bedømme avstanden og ta sikte, da vi ikke kunne se annet enn lyset fra hans kanon hver gang han skjøt. Etter vårt fjerde skudd holdt det fiendtlige fartøy opp med skytingen, og vi skjøt enda to skudd, det siste kl. 00.20. Kanonkomandøren, 3. styrmann Morgan Nilsen fortalte etterpå at  vårt fjerde skudd passerte kloss i flammen fra hans kanon i det øyeblikk han avfyrte et skudd..

    Det er delte meninger om hvor mange skudd det fiendtlige fartøy skjøt. Noen talte til syv og andre til ti. Ett av de siste skuddene han skjøt eksploderte 5?10 meter aktenfor "Fernplant" og granatsplintene forårsaket følgende synlige skader: Flere huller i skipssiden aktenfor styremaskinen, huller i hekktanken ,huller i motorsnekken og i lufttankene til snekken?

    Tilfelle "Fernplant" viser nytten av handelsflåtens bestykning til selvforsvar  og verdien av aktpågivende beredskap i faresonen. Det er kjent frå tyske beretninger at ubåtsjefene i disse fjerne operasjonsområder var meget forsiktige når de møtte væpnet motstand fra handelsfartøy. De så ingen grunn til å sette ubåten i fare når det rundt om likevel var en overflod av forsvarsløse mål å skyte på.

    På. side 262 beskrives "Fernplant"s krigsseilas slik i august 1943:

    I den motsatte ende av Middelhavet holdt det på å gå likedan med M/S "Fernplant". Episoden fant sted i nøytral havn i den nordsyriske havnebyen Alexandretta. Alexandretta lå de forskjellige lands konsulater ved siden av hverandre langs strandveien der alle hadde utsikt til ankerplassen. Ved det italienske consulat tjenstgjorde en viss fenrik Luigi Ferraro som konsulat- assistent denne sommeren. Hver kveld hadde han for vane å drive sport på den prektige badestranden nedenfor konsulatene. Sportsutstyret oppbevarte han i en stor kasse i badehuset. Han sørget alltid for å åpne kassen slik at alle kunne se innholdet, og når mørket falt på, satte han bestandig kassen tilbake i badehuset. Dette gjentok seg så ofte og så regelmessig at de vaktsomme øyne i det britiske konsulat like ved ikke lenger fulgte så nøye med.

    Den 2. august 1943 spilte italienerne ball på stranden lenger enn vanlig. Det ble mørkt før kampen ble avgjort, og spillerne forlot stranden. Men ikke alle forlot. Ferraro ilte skjult av mørket inn i badehuset, trakk på seg svart froskemannsdrakt fra kassen og listet seg stille ut i sjøen. Han festet tang kamuflasjenettet på hodet og la på svøm ut mot "Fernplant". I hånden holdt han en Limpet - et sprenglegeme konstruert slik at et en liten propell fikk det tl å detonere etter en tid når det var festet på riktig måte til bunnen av et skip under fart. Lydløst festet Ferrari ladningen til "fernplant"s slingrekjøl og svømte i land igjen , gjemte sitt froskemannsutstyr i badehuset og sluttet seg til sine landsmenn på konsulatet.

    Den 4. august 1943 lettet "Fernplant " anker og seilte ut . Av en eller annen grunn kom skipet tilbake etter et par rimer og ankret. Ferrari ventet spent på at ladtingen, som han nå mente måtte ha tidsinnstillingen utløst, skulle detonere. Men intet hendte . Ferrari antok at skipet hadde gått med så liten fart at utløserpropellen ikke hadde beveget seg.

    Dagen etter forlot "Fernplant "Alexandretta for godt. Ferrari regnet nå med at skipet gikk til bunns når det vel var kommet ut i rom sjø, og førte det opp på listen over sine krigsbragder. Men "Fernplant" ankom Haifa i god behold den 6. august uten å ane noe om den fare skipet svevet i. De britiske marinemyndighetene hadde imidlertid funnet en slik ueksplodert Limpet på et annet skip kort tid i forveien og har åpenbart undersøkt "Fernplant" for sikkerhets skyld . Og ganske riktig . På styrbord slingrekjøl fant de en sprenglandning av samme fabrikat som den forige.

    2.styrmann   M/S"Tercero" av Oslo. S.Holter Sørensens rederi.

    Påm.7.3.1944 i New York.avm.9.9.1944 i Baltimore.

    M/S Tercero"s seiling under 2.verdenskrig er beskrevet i boken "Notraship"s flåte bind 2 side 91 :

    Den 20. april 1942  på morgenvakten oppdaget M/S "Tercero", kaptein Simen Holme, et nødsignal på babord låring. Posisjonen var ca. 200 n. mil NW av Bermuda. Etter en del rådslagninger besluttet kapteinen å undersøke saken. Forsiktig sirklet "Tercero" i retningen der lyset var sett. Man kunne aldri vite om det var en felle for å lokke skipet inn på skuddvidde av ubåten. Det viste seg imidlertid å være 33 mann frå det svenske M/S "Agra" ,som var blitt torpedert tidligere på natten. "Tercero" satte dem i land på Bermuda neste dag og fortsatte videre på sin reise til Rio.

    2nd. Mate  S/S "Aedanus Bukke" av New Orleans,Lousiana,USA.

    Reder :United States War Shipping Administration.

    påm. Newport News 25.november 1944 . avm. 2.februar 1945 New York.

    Fra 15.august 1944 til 25.september 1944 deltok Elfin Corneliussen med dette skipet  ved invasjonen av Syd Frakrike.                                    

    Skipet er ett v 2700 Libertyskip bygget i USA. Under 2.verdenskrig. Bygget ved Delta Shipbuilding New Orleans. Skrog nr. 1035 Kjølstrukket 17.2.1943. Sjøsatt 27.mars.  Levert 10.april 1943. Skipet ble hugget i New Orleans April 1964.

     2nd.Mate S/S "George H.Flanders" av Porland ,Oregon,USA.

    Reder :United States War Shipping Adimnistration.

    påm.22.mars 1945 Los Angeles,California. Avm. 25.juni 1945 San Francisco.

    Skipet er ett av 2700 Libertyskip bygget i USA under 2.verdenskrig. Bygget ved Oregon Shipbuilding. Skrog nr. 1619 Kjølstrukket 15.mars   Sjøsatt 3.april  Levert 11.april 1943

    Skipet hadde mange navn og redere i etterkrigstiden. Skipet ble hugget i November 1972.

    Norske utmerkelser gitt Elfin Corneliussen for deltakelse i 2.verdenskrig m / og u/ tekst:

    Deltakermedaljen  9.april 1940 - 8 mai 1945.

    Krigsmedaljen.

    Vi Olav

    Norges Konge

    Kunngjør at Vi har gitt Krigsmedaljen

    til

    Elfin Corneliussen

    For fortjeneter av Fedrelandet under

    Krigen 1940 - 1945.

    Oslo den 3.oktober 1979.

    Olav R.

                                                  O Nordli                                                                       Hallvard Bakke

    Fartstid på norske skip etter 2.verdenskrig:

    2.styrmann D/T"Aagerøya" av Kristiansad. Hansen Tangens rederi.

    Skipet ble bygget som" Arlington Beach Park" Bygget i 1944 ved West Coast Shipbuilders LTD, Vancouver,Canada. Innkjøpt av Hansen Tangens rederi i Kristiansand 1946

    påm.5.2.1946 Antwerpen. Avm. 23.8.1946 i Teneriffe.

    2.styrmann "Vardefjell" av Oslo. Olsen og Uglestads rederi.

    påm.20.6.1950 ov.Kristiansand. Avm.30.6.1951 Liverpool.

    2.styrmann M/T"Polycastle" av Kristiansand. Einar Rasmussens rederi.

    påm.9.6.1952 ov.Kristiansand. Avm. 16.3.1953 i Bremen.

    1.styrmann.M/T"Polycastle" av Kristiansand.Einar Rasmussens rederi.

    påm.Kristiansand 24.6.1953 Bremen (ommønstring) avm. 15.4.1954 Avonmouth.

    2.styrmann M/S "Anatina" av Kristiansand. A/S Anatina.M.Chr.Stray rederi.

    påm.Kristiansand ov. 25.8.1955. avm.Antwerpen 17.4.1956.

    1.styrmann vikar."Polyklipper" av Kristiansand.Einar Rasmussens rederi.

    Påm. 21.7.1956 i Kristiansand. Avm. 10.11.1956 i Leith.

    1.styrmann "Holmgaard" av Bergen. Stamers rederi A/S.

    påm. Kristiansand ov.5.3.1957. avm.2.5.1958 ??

    1.styrmann M/T"Polyrambler " ex."Balmi"ex."Bergstrand" av Kristiansand . Einar Rasmussens rederi rederi.

    påm.28.7.1958 Antwerpen. Avm. 18.3.1960 Antwerpen.

    Overstyrmann M/T"Athene" av Kristiansand. Jørgen Bangs rederi.

    Påm.1.11.1961 Kristiansand ov. Avm. 10.4.1963 Singapore.

    Overstyrmann M/T"Atalante" av Kristiansand. Jørgen Bangs rederi.

    Påm.14.10.1963 Kristiansand ov. Avm. 30.11.1963. ommønstring.

    1.styrmann. M/T"Atalante" av Kristiansand. Jørgen Bang rederi.

    Ommønstert Rotterdam 1.12.1963. avm. 6.6.1964.

    1.styrmann jr. M/T "Ranella" av Kristiansand. Skips A/S Linea, Erling Hansens rederi.

    påm. Kristiansand ov. 25.5.1965.ommønstret  2.11.1965 Chicago.

    1.styrmann "Ranella" ommønstret 3.11.1965 . avm. Bremen 29.5.1966.

    1.styrmann jr. OBO "Ora" av Arendal. O.B.Sørensens rederi.

    påm. Kristiansand ov.15.10.1966. avm. 15.1.1967.

    1.styrmann jr. OBO "Arabella" av Kristiansand. M.Chr.Strays rederi.

    Påm.  Kristiansand ov.1.6.1967. avm. 3.9.1967 Swansea.

    Personbeskrivelse nr.379 Lillesand  Mønstringsdistrikt " Sjøens folk "- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek.

    Født 1912.

    Far skipsfører Ole Christian Corneliussen.

    Gift med Hedvig Bremar, Bergen - 2 barn.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg