Trygve Eide Johannessen (Johansen)

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

7. september 1898

Død

13. februar 1964

Foreldre

Møller Jens og Margrethe Johannessen, Eide

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Vestre Moland, Tingsaker

Bosted

Solhaug, Moland pr Lillesand

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 42902, NY 18055.

    Gift med (jf. London-kort): Magda Eide.

    Reiste som passasjer med D/S Stavangerfjord fra New York 26. januar 1946 til Norge.

    Norges Skipsførere 1933-1935:

    Til sjøs 1913 med seilskipet

    "Petra" av Nøtterøy.Rederiet M. Pedersen.

    Styrmannseksamen i Lillesand 1919.

    Skipsførereksamen i Kristiansand 1926.

    Styrmann med fullrigger " Clyde"

    M/T"Sommerstad" av Oslo. Rederiet A.F.Klaveness & Co. a/s

    M/T"Sir Osborn Holmden" av Oslo. Rederiet A.F.Klaveness & Co. a/s

    Blev 1929 fører av M/T"Solstad" av oslo. Rederiet A.F.Klaveness & Co. a/s

    har senere ført M/T"Sir Osborne Holmden"Rederiet A.F.Klaveness & Co. a/s

    M/T"Solstad" av Oslo.Rederiet A.F.Klaveness & Co. a/s

    Fører nu (1935) M/T " Solstad "

    Gift 4 barn.

    Fra min første tur til sjøs og inntil jeg tok styrmanseksamen seilte jeg hovedsakelig på langfart med norske og til dels engelske seilskib. Det var en lærerik og begivenhetsfull tid.

    Høsten 1920 mønstret jeg som 2. styrmann på fullrigger . "Clyde" av Drammen, kapt. Alfred A. Nygaard. En solklar novemberdag s. a. avgikk vi fra Sundsvall lastet med høvlede bord og plank bestemt for Port Adelaide, Australia. Reisen ut Østersjøen, Nordsjøen og Kanalen passerte under meget vekslende værforhold. Efter ca. 20 døgns seilas var vi på høyde Canariøene, og passat-vinden begynte her å gjøre sig gjeldende. Uten nevneverdig føling av farvannets stillebelter, og under frisk N.O. og S.0. passat, kom vi ned i vestavindsbeltel, og passerle Cap det gode Haap midt i jan. 1921. Kapt. hadde da i ca. 3 uker vært sykelig, og sykdommen tiltok efterhvert som reisen skred fremover. Han klaget over hjerte-onde. En stormfull natt i begynnelsen av feb. mnd. tok jeg som vanlig i den sisle tid, i vaktskiflel kl. 4 fm. en tur inn til kapt. for å høre efter hans befinnende, og fant ham da liggende i grue på dørken helt bevistløs. KI. 8 neste dags morgen kom han et øie­blikk til bevissthet, og spurte om vindretning og om kronometret var optrukket. Da han hadde fått et tilfredsstillende svar på nevnte spørsmål falt han atter tilbake til en bevisstløs tilstand, og ved 3 ­tiden neste morgen døde han uten å ha vært ved bevissthet efter foran nevnte øieblikk foregående dag. Han blev senket i havet 2 dager senere, under stor deltagelse fra officerer og mannskap. Kapt. Alfred A. Nygaard blev ca. 41 år garmmel, og ved hans tid­lige bortgang mistet vårt kjære fedreland en av sine mest sympatiske, dyktigste og flotteste sønner på havet.

    Ca. 10 dager efter denne hendelse fikk vi en cyklon over oss. Ved anledningen førtes fulle seil, når undtas røiler og kryss bram­seil som var fastgjort. Cyklonen opstod helt plutselig og uten fore­gående varsel eller symptomer av nogen art. Den vedvarte i ca. I 1/2 time og herunder lå skibet kantrel til storluken b.b.side i vannel. Med undtagelse av halve fore slump, blev riggen helt ren-ribbet for seil, samtidig som all Iøpende rigg var i en eneste uopløselig masse. En svensk lettmatros gikk overbord og for­svant i kjølvannet.

    Reisen fortsattes uten videre hendelser, og vi ankom til Port Adelaide midt i mars mnd. 1921. I. styrm. Haakon Haakonsen blev ansatt som fører ble  undertegned forfremmet til 1.styrmann. Etter 2 ½ mnd. Opphold i Port Adelade for lossing av trelasten og lasting av hvete, avgikk vi derfra først i juni bestemt for Falmouth f.o. hvortil vi efter en slitsom reise ankom første halvdel av november 1921.

    Fartstid 2. Verdenskrig:

    Skipsfører M/T"Stiklestad" av Oslo. Rederiet A.F.Klavenes. påm. 18101938. avm. 27.091941.

    Skipsfører M/T"Seierstad" av Oslo.  Rederiet A.F.Klavenes. påm. 21.031942.avm. 11.11.1944.

    Skipsfører M/T"Seierstad" av Oslo.  Rederiet A.F.Klavenes.påm. 24.01.1945.fremdeles ombord

    I følge Riksarkiverts registreringer datert 9.1.1947 ble Trygve Eide ansatt som fører på M/T"Seierstad" 7.1.1941. Skulle reise fra New York til Java for å overta skipet. På grunn av Japans inntreden i krigen ble reisen omdirigert. Reiste videre fra Honolulu til New Zealand, videre til Australia, Ceylon og India hvor han overtok skipet i Bombay i mars 1942.

    Trygve Eide døde den 13.2.1964. Han er gravlagt Vestre Moland kirkegård.

    Personbeskrivelse nr. 423 Lillesand  Mønstringsdistrikt " Sjøens folk "- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek.

    Født 1898 Tingsaker

    Far Møller Jens Johannessen, Eide

    Gift med Magda Pedersen, Tingsaker - 4 barn

    Seilskutestyrmann.

    Damp og motorskipsfører.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg