Johan Kristian Gjertsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

30. juni 1918

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Lillesand

Bosted

Eide, USA og Lillesand

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Flåtetilhørighet

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Styrmann

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Fartstid før 2.verdenskrig:

    S/T" Beaufort" av Oslo. Bjørn Bjørnstads rederi a/s.

    Dekksgutt/Jungmann.Påm. 12.mai 1935 i Kristiansand.   Avm. 12.10.1937 i Newcastle.

    M/S"Eli" av Grimstad. J.C.Jørgensens Eftfs. rederi.

    Lettmatros/Matros . Påm. 15.Desember 1937 i Oslo.  Avm ??

    Styrmannsskolen.

    Skipperskole.

    2.verdenskrig:

    M/S"Arnfinn"

    2.styrmann .Påm.1.3.1943   Avm.31.6.1943. Vikar.

    M/S"Bjergfinn"

    2.styrmann.Påm.12.6.1943   Avm. 27.10.1943.

    M/S"Bjergfinn"

    1.styrmann.Påm.2.2.1944   Avm. 5.3.1944.

    M/S"Bjergfinn"

    1.styrmann.Påm. 21.8.1944  Avm.8.1.1945.

    I oktober 1944 ble "Bjergfinn" tatt av Tyskerne for å frakte et matvarelager i fra Finnmark til Ramsund som ligger utenfor Narvik. Ramsund var en stor Marinestasjon.

    Mens vi losset i Ramsund ble det flyalarm og angrep og mannskapet beordret i båtene. Det var et speiderfly på veg nedover kysten og flyet gikk rett over hodene på oss som satt i livbåtene. Kulene fra luftvernkanonene på land gikk rett over hodene våre.Jeg hadde en oppgave som gikk ut på å få mannskapet i livbåtene vel i havn.

    Fartstid etter krigen.

    M/T"Sommerstad" av Oslo.  A.F.Klaveness rederi.

    2.styrmann Påm. 29.3.1946. London.    Avm. New York 24.6.1946.

    M/S"General Fleicher"av Oslo . Senere "Tortugas" av Tønsberg. Wilh.Wilhelmesens rederi

    2.styrmann. Påm. 3.7.1946.   Avm. 17.12.1948.

    M/S"Tennesee" av Tønsberg. Wilh.Wilhelmsens rederi.

    2.styrmann. Påm.25.1.1949.  Avm. 11.5.1949.

    M/S" ??"  av Tønsberg. Wilh.Wilhelmsens rederi.

    1.styrmann. Påm. 12.5.1949.  Avm. 20.7.1949.

    M/S"Trafalgar" av Tønsberg. Wilh.Wilhelmsens rederi.

    1.styrmann. Påm. 5.10.1949.   Avm. 5.6.1951.

    M/S"Avenir"

    3.styrmann. Påm. 6.juni 1951.   Avm. 2.juli 1951.

    M/S"Havørn" av Oslo.  Thv.Meyers rederi.

     1.styrmann Påm. 10.12.1951.  Avm.  14.8.1953.

    M/S"Havtjeld" av Oslo. Thv.Meyers rederi .

    1.styrmann (overstyrmann) Påm. 5.7.1963.   Avm. 7.4.1964 i New York.

    Sluttet sjølivet

    Reiste ut til sjøs for første gang i 1938.

    Johan Gjertsen  kom hjem etter seilas med Kragerø-skipet  "Grana" . Skipet gikk i opplag og mannskapet ble avmønstret.  Johans plan var å ta styrmann og skipperskolen, noe han gjorde . Først styrmannsskolen i 1939-40 og skipperskolen i 1941-42.

    Etter skolen seilte han på kysten som styrmann med S/S"Bjergfinn " og S/S"Arnfinn ".

    Han var om bord på "Bjergfinn  " lengst og den hadde fartsområde først med stein fra Sørlandet til Sauda. 1943 og 44  gikk den inn i matvaretransport for Vesterålske  Dampskipselskap  , fartsområdet ble kysten fra Bergen og Nordover til Tromsø .

    Johan fikk ødelagt handa si om bord på "Bergfinn" da den ble dradd inn med en vaier inn i vinsjen under fortøyning.

    Han var styrmann / vikar om bord på S/S" Arnfinn" i 3 måneder. S/S"Arnfinn" var eid av samme reder som S/S"Bjergfinn"

    Etter freden seilte Johan Gjertsen i Wilhelm Wilhelmsens rederi som styrmann frem til ??

    Johan Gjertsen forteller om seg selv og om den tiden han seilte.

    Etter å ha ventet i ett år på en dekksguttjobb mønstret jeg den 12.mai 1935 på S/T"Baufort" en 8000 tonns tankbåt. Neste dag forlot vi Kristiansand for å laste i Baltikum. Det ble flere turer på Baltikum , Hamburg og Rotterdam. 1.juledag kl.0600 forlot vi Erbvelde i Belgien for New York. Etter å ha passert den engelske kanal fikk vi motvind full storm. Etter 14 dager i sjøen var vi inne på Azorene for nødbunkring. Der ble tatt om bord 100 tonn olje og forbruket var 8.tonn i døgnet. Hadde vi ikke fått fint vær siste døgnet måtte vi ha sendt bud etter hjelp. Der var ikke noe brenselsolje igjen til å lense , da skipet la til kaien var det ikke brenselsolje igjen. Det var samme storm som når "Karmt" og "Trym" forliste i Nordsjøen vi var kommet ut for. I USA lastet vi smøreolje for flere havner i Europa og deretter skulle tankene gjøres rene for å laste Melasse. Det ble flere urer på Cuba og USA med Melasse. Den ene turen gikk til Aalborg og der ble mannskapet sendt på Hotell for natten da der skulle røkes ut Veggelus og Kakelakker om bord . Dagen etter måtte mannskapet få alle klær på dekk for å lufte de. 2.og 3. maskinistene hadde små lugarer i forkant av akterskipet og en liten ventil i hver lugar. Om kvelden var vi ferdig losset og på vei tilbake til Cuba. Da vi kom frem til Cuba var både 2 . og 3 maskinisten døde.

    Etter å ha seilt som dekksgutt og jungmann mønstret jeg av i Newcastle 12.10.1937 for å reise hjem.

    Mønstret på M/S"Eli" av Grimstad midt i Desember 1937. Skulle mønstre på i England. Dette ble omgjort fordi skipet ble omdirigert til Oslo og det ble å reise dit straks. Julaften Kl.0600 forlot vi Oslo for å seile til Antwerpen. Vi skulle laste Glassand som ballast. Derifra gikk turen til San Francisco for å laste skrapjern for Japan. Vi losset  skrapjernet i Osaka og kobe. Vi hadde vaktmann fra land og han kom om bord i Kobe og han fortalte at der ville bli krig. Tyskland skulle ta Frankrike, Italia skulle ta England og Japan skulle ta USA.

    Etter ferdig losset gikk vi til Filippinene for å laste Kopra for England. Ved ankomst Vestre innløp ??etter å ha lastet Kopra rundtomkring på øyene gikk vi på grunn i et fryktelig tordenvær. Luke nr.1 ble fylt med vann og vi var redde for at skipet skulle gli av og synke. Vi gikk med skate fart for å holde skipet mot land. Uværet stoppet og mannskapet ble beordret i livbåtene i tilfelle det skulle gå galt. Neste dag kom det taubåt medlekter for å losse Kopraen i luke nr.1. Det tok etpar dager før luken var tom. Jeg ble kaldt til rors og alle frivakter ble i livbåtene da skipet skulle gå av grunn. Alt gikk bra og fikk livbåtene og folk om bord igjen. Reisen fortsatte til Manila og fikk en midlertidig reparasjon og deretter til Hong Kong for å fullføre arbeidet. Derifra gikk turen til San Francisco for å losse. Fra San Francisco til Oregon for å laste trelast for England. De fleste av mannskapet mønstret av i England, men jeg ble med til Antwerpen og mønstret av der etter 9 måneder som lettmatros.

    Etter å ha gått Styrmannsskolen i tiden 1939/1940 arbeidet jeg som snekker og tømmermann i Lillesand frem til juletider da alle ??

    Etter nyttår arbeidet jeg for en byggmester i Kristiansand. Jeg fikk i juli brev fra Trygdekassen at jeg skulle på skauen å hugge ved. Jeg syklet fra Kristiansand til Arendal for å melde meg på Skipperskolen. Etter ferdig med skolen ble det forefallende arbeide til jeg 1.3.1943 mønstret på "Arnfinn" vikar for 2.styrmannen til 31.6.1943.

    Deretter 2.styrmann på "Bjergfinn" fra 12.6.1943 til 27.10.1943 da jeg fikk ødelagt høyre hand. 2.2.1944 mønstret jeg på "Bjergfinn" som 1.styrmann - var om bord til 5.7.1944. Deretter fra 21.8.1944 til 8.1.1945 som 1.styrmann.

    Arbeidet en tid etter krigen på Kristiansand Mek.Verksted for å lære å legge og drive tredekk. I mars 1946 ble jeg sendt til London og den 29.3.1946 mønstret jeg på M/T"Sommerstad" som 2.styrmann. Etter en uke i sjøen fikk jeg blindtarmbetennelse og ved ankomst New York 24.4.1946 ble jeg sykeavmønstret og innlagt på hospital.

    3.7.1946 mønstret jeg på M/S"General Fleicher". Båten ble etparr måneder senere overtatt av Wilh. Wilhelmsens rederi og fikk navnet "Tortugas"Jeg ble der om bord til 17.12.1948. Den 25.1.1949 mønstret jeg på M/S"Tennesee" som 2.styrmann. til 11.5.1949. Mønstret på "Te??" til 20.7.1949. 5.10-1949 mønstret  på "Trafalgar" og 5.6.1951 ble jeg sykeavmøstret i New York. Hjemreise med S/S"Avenir" 6.juni til 2.juli 1951 som 3.styrmann.

    Johan Kristian Gjertsen døde den 10.mars 2009.
    Johan Kristian Gjertsen ble gravlagt Vestre Moland den 17.mars 2009