Anders A. Glastad

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

9. januar 1898

Død

1. oktober 1972

Foreldre

Gunnar Andreassen, Glastad og h. Ingeborg

Annotasjonsrulle

Hovedrulle Nr. 4262

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Holt

Bosted

Buene, Tvedestrand

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Har seilt for rederi

Kjente utdannelser

Sjømannsskolen

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 7800, NY 33403.

    Gift med (jf. London-kort): Marie Glastad.

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller:

    Til sjøs som dekksgutt i 1912 med stålbark TRIO av Tvedestrand, ei stor skute på 2700
    tons dødvekt tilhørende Bechs rederi. Gladstad er ikke registrert siden han var under 15 år
     

    Han er registret med en sjømanns tjeneste på 19.12/30 mdr. før første mønstring i 1915.

    Mønstret i Tvedestrand 25.02.1915 som sjømann med stålbark CONCORDIA på hele 3000
    tonn dødvekt tilhørende Wroldsens rederi, Tvedestrand. Mønstret av i Korsør 14.04.1916. 

    Styrmanns sertifikat for dampskip 06.10.1919.

    Se mønstrings liste  for videre mønstringer. 

    Glastad seilte under begge verdenskriger, under første verdenskrig vesentlig på seilskip.

    Mønstret som 1.styrmann på D/S NESTUN i Tvedestrand 04.05.1939 , mønstret av i Cardiff
    18.12.1940.

    Mønstret ut igjen fra Cardiff 02.01.1941 som 1.styrmann på et finsk skip, D/S VICIA,
    mønstret av i Tampa, USA 02.07.1941. 

    Andre kilder:

    Resten av krigen seilte han på flere Panama og USA registrerte skip. Glastad var heldig og
    unngikk torpedering eller minesprengning selv om han seilte på Atlanteren og en del på
    Middelhavet. Han var med på invasjonen i Nord-Afrika og losset krigs materiell og kjøretøyer
    i Oran. På Sicilia losset de bensin på fat og kanner etter at Patton og Montgomery var gått
    i land.

    Gladstad var også med på invasjonen i Normandie. Her gikk de inn på stranden og losset
    kjøretøyer direkte mens amfibie kjøretøyer ble losset lenger ute.

    Kilder

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller. 

    Private dokumenter.