Arnold Ortinius Kringlen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

21. august 1901

Foreldre

Sigurd Olaf og Anna Kringlen

Annotasjonsrulle

Ikke registret i Tvedestrand

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Nordfjord

Bosted

Sandøya, Dypvåg

Relasjon til fylke

Aust-AgderSogn og Fjordane

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

4.Maskinist / 3.Maskinist

Kjente utdannelser

. Maskinist

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 28755, NY 18520.

    Gift med (jf. London-kort): Thyra Kringlen.

    R.N.Air Force from 27.6.41 - 20.8.41. Disch. honourably, ref. 3072/41 (F.F.K.) P.

    Arnold Ortinius Kringlen f. 21.08.1901 i Nordfjord, bosatt på Sandøya, Dypvåg. Gift med Thyra Anette Jensen f. 12.12.1901 i Dypvåg. 2 barn. Er ikke registrert i Tvedestrand Mønstringskrets.

    Kringlen har maskinist utdannelse og seilte i utenriks fart under 2.verdenskrig.

    Vi har ved henvendelse til Riksarkivet fått innformasjon om hvilke skip Kringlen tjenestegjorde på under 2.verdenskrig.

    Skip Stilling Tiltrådt Fratrådt

    m.s. BRAGANZA udatert 21.02.1940

    m.s. TITANIAN 2.maskinist 28.03.1940 28.05.1941

    Tjeneste i Flyvåpenet 20.06.1941 til 20.08.1941

    m.t. MORGENEN 4.maskinist 21.08.1941 08.11.1941

    m.s. NORBRYN 2.maskinist 10.11.1941 27.01.1943

    m.t. SANDANGER 3.maskinist 15.04.1943 12.05.1943 reddet ved forlis

    m.s. MAUD 3.maskinist 13.07.1943 25.11.1943

    m.s. KRONPRINSEN  3.maskinist 22.09.1944 09.03.1946

    Tildelt Krigsmedaljen og Haakon VII's Frihetsmedalje. 

     I 1943 finner vi Kringlen ombord i Bergenskipet m.t. SANDANGER. Dette skipet avgikk New York 1. mai 1943 for Belfast og Swansea med en last av parafin og bensin. SANDANGER var i  konvoy HX237 som møtte tykk tåke og hele konvoyen ble spredt. Da tåken lettet etter flere dager befant SANDAGER seg alene på havet utenfor St. John's på Newfoundland. Radiostasjonen kunne ikke benyttes p.g.a. ubåtfaren så skipet fortsatte alene mot den oppgitte møteplass. Samme dag møtte de en hollansk taubåt eskortert av bevepnet trawler.

    SANDANGER fulgte da disse skipene ettersom taubåten også skulle være med i konvoyen.
     Neste morgen var trawleren borte og taubåten og SANDANGER fortsatte mot tidligere oppgitt møtested. Neste morgen, 8. mai signaliserte taubåten at den hadde mottatt et SANDANGER radiomelding med oppgitt samlings posisjon. Den 9.mai ankom  SANDAGER denne posisjonen, men ingen andre skip i sikte. Neste dag, den 10.mai møtte de 3 andre skip som hørte til samme konvoyen. Neste morgen var det fortsatt ikke kommet flere skip og de bestemte seg for å gå mot sitt bestemmelsessted for full fart.

    2 dager senere, den 12.mai ble SANDANGER torpedert, truffet på babord side av 3 torpedoer fra tysk ubåt U-221 (Troer). Skipet ble straks omspent av et flamme inferno. Kaptein, alle 3  styrmenn, 2 telegrafister, stuert, samt rormann og utkik omkom med en gang. Det lyktes for den del av besetningen som befant seg på akterskipet å få sjøsatt styrbord livbåt akter.

    Ialt 20 av en besetning på 39 omkom.  

    Les mere om denne tragedie og hvordan de 19 overlevende ble reddet den 22.mai ,reddet av en Canadisk destroyer HCMS Kootenay, som landsatte dem i Londonderry 23.mai.

    Se også

    http://www.warsailors.com/singleships/sandanger.html

    https://www.google.com/search?q=minnehallen.no 

     

     

     

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg