Erling Bernhard Mathias Pedersen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

27. september 1878

Foreldre

Skipsfører Erling Pedersen og h. Bendikte M. f. Bentsen

Annotasjonsrulle

Patent 2612 overført til Hovedrulle Nr. 3507.

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Dypvåg

Bosted

Lyngør, Dypvåg, senere Oslo

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Kjente utdannelser

Skipsførereksamen

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Biografi for Erling Bernhard Mathias Pedersen tatt fra boka NORGES SKIPSFØRERE 1935 -1953. 
     
    Orlogstjeneste 1.4.1900 til 4.7.1900. 

    Styrmanns Patent 11.4.1900.  Skipsfører sertifikat i Punta Arenas 1904.
    Chilensk høyere Skipsfører eksamen 1908 i Valparaiso, Chile.

    Født 27.sept. 1878 i Lyngør. Til sjøs 1895 med barkskip ELSBETH av Risør - Lyngør, tilhørende P. CARLSEN, Risør & E. Pedersen. Styrmanns eksamen 1898 i Lyngør, chilensk skipsfører eksamen 1904 i Punta ArenAS, Chile, og chilensk høyere skipsfører eksamen i Valparaiso, Chile. Styrm med sk.s GRIQUA, b.s. ELSBETH, d.s. CORINGA og d.s. SALERNO.

    Ble i 1904 fører av d.s. VENTURA, chilensk, og førte senere d.s. MAGALALLANES, PATAGONIA, ARACANIA og LOVART, alle av Punta Arenas, Chile, samt d.s. ASTURIANO under argentinsk flagg, tilhørende Braun & Blanchard, Punta Arenas.

    Reiste hjem i 1914 for å overta skip tilhørende Det Nordenfjeldske D/S i Syd-Amerikalinjen, og førte d.s. RIO de JANEIRO (5000), d.s. ROLF JARL (3050) og d.s. PRINS OLAV (ca. 3000 br.) , alle av Trondheim, tilhørende sist nevnte rederi.

    Sluttet sjøen 1940, pensjonist i 1944. - Var sjøretts medlem i Punta Arenas, Chile, under min tid som
    inspektør der for firmaet Braun & Blanchard, 1912 - 14. - Gift. 2 barn. 

    Pedersen forteller også:
    Forliste med b.s. ELSBETH i 1899 under orkan i Apalachicola Bay.

    Under min tid som fører av d.s. RIO de JANEIRO, reddet vi nord for Irland i 1917 mannskapet på Dominion Line's  s.s. ENGLISHMAN, da dette ble senket ved kanonild av en tysk undervannsbåt.

    Ble i 1920 ansatt som inspektør for Det Nordenfjeldske D/S nyopprettede linje Norge/Syd-Amerikas vestkyst og samtidig sjef for dets Valparaiso-kontor. Ble hjemkalt i 1922 for å overta stilling som inspektør i Middelhavs-landene for den av selskapet opprettede Middelhavs linje. 

     

     

     

     

    Kilder

    Boka NORGES SKIPSFØRERE 1935 - 1953. 

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller.