Johan Engelhardt Pedersen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

18. januar 1893

Foreldre

Skipsfører Nils Pedersen og Mathilde Kamilla

Annotasjonsrulle

Patent Nr. 3301, overført til Hovedrulle Nr. 4157

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Dypvåg

Bosted

Lyngør, senere Arntfeldts vei 27, Kristiansand.

Relasjon til fylke

Aust-AgderVest-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)Skipsførerskole

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6714, NY 18685.

    Gift med (jf London-kort): Lydia Pedersen. 

    Norges Skipsførere og Tvedestrand mønstringsprotokoller:

    Født i Dypvåg, bosted Lyngør, senere Kristiansand.

    Biografi:

    Bosted Kristiansand, f. 18. januar 1893 i Lyngør. Til sjøs 1909 med d/s REN (1500) av Lyngør, tilhørende
    A/S BJØRN, Thv. HANSEN. 
    Styrmanns eksamen 1913 i Arendal og skipsfører eksamen 1917 i Kristiansand. Styrmann med d.s. FALSTAD,  
    d/s STALHEIM, d/s STARO, d/s DAMPFEM, d/t LISS, m/s BIANCA og BARBRO.

    Ble i 1929 fører av m/s BIANCA (8600) av OSLO, tilhørende Arth. H. MATHIESEN. Har senere ført d/s MIMOSA (ca. 8000), d/s LISS (9000) og d/s BRITTA (11000), alle av Oslo, tilhørende sistnevnte reder. 

    Sluttet sjøen 1949. Har vært arbeidsudyktig p.g.a. sykdom. - Norges Rederforbunds gullmedalje med diplom.

    Gift. 2 barn.

    Tillegg: I 1917 med d/s STARO på veg fra Vest Afrika til Dunkirk var mange av mannskapet syke. En lemper
    tålte ikke kininen og var litt rar. En dag fant man skoene hans på rorkisten og vi skjønte han var hoppet overbord. Skipet ble lagt i motsatt kurs og mannen ble som ved et under funnet i beste velgående.

    Noen dager senere ble d/s STARO torpedert uten varsel 150 nautiske mil nordvest av Finisterre. Tyskerne nektet å gi oss slep så vi slet i 6 døgn før vi kom inn til Spania, alle i god behold.

    Da d/s STALHEIM i 1918 lå i en åpen havn på Sicilia kom det plutselig en eksplosjon i rommet under oss. Alt for rundt i et hav av vin. Vi hadde fått en torpedo på den motsatte side, og luker og skjærstokker og annet løst ble slengt hulter til bulter. Ingen ble imidlertid skadet, men skipet sank og stod på bunnen med dekket i vann.

    Jeg seilte med d.t. LISS fra 1939 til 1946. Allerede ved avgang fra Norge i sept. 1939 ble vi stoppet av tysk ubåt som etter å ha sett papirene lot oss gå.

    I 1941 ble vi beskutt av tysk batteri på vestkysten av Afrika og prosjektilene kom faretruende nær. Et fly kom også over oss og tømte sine magasiner uten å skade oss. Heller ikke landbatterienes prosjektiler traff. Vi var dengang ubevæpnet. 

    I en konvoy på ca, 45 skip ble vi i 1944 angrepet utenfor Algier av store tyske bombefly. Nu hadde vi gode 
    eskorteskip og samtlige handelsfartøyer var bestykket. Da alt skytset spillet opp var situasjonen meget kritisk. 
    Ingen fartøy gikk tapt, men det var 4 tyske bombefly mindre.  

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/liss.html

    Krigsmedaljen, Haakon VII's Frihetsmedalje 
    Deltagermedaljen 9.april 1940 - 8.mai 1945. Med og uten rosett.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    Norges skipsførere - annen utgave - 1935-1953

    Tvedestrand mønstringsprotokoller

    Publikumshenvendelse til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter