Halfdan Vellesen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

20. juli 1900

Foreldre

Utskiftningformann Ditlev Vellesen

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Lillesand

Bosted

Lillesand

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Kjente utdannelser

Skipsførerskole

Annet

  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6939, NY 23690

    Gift med (jf. London-kort): Tyra Vellesen

    Ble utdannet skytter på skytterskolen i Dunbarton 30.3.1943

    Overført til Marinen Desember 1943

     Andre kilder:

    Opplysninger /bilder som følger er gitt av datter og sønn av Halfdan Vellesen. Ruth Markussen og Ditlef Vellesen i november 2003.

    Fartstid før 2.verdenskrig:

    Dekksmann 1915 fullrigger HIPPALOS av Lillesand.
    Dekksmann 1916 fullrigger HAMINGJA av Lillesand.

    Marinetjeneste 1918-1919. Tjeneste om bord på :
    Marinens KONG SVERRE
    Marinens NOR
    Marinens EIDSVOLD
    Marinens MICHAEL SARS

    Styrmannsskolen i Lillesand 1919/1920.

    Våren 1920 mønstret han på firmastet bark SVARTSKOG i Kristiansand. Etter at skuta hadde ankommet Antwerpen ble han tilbudt hyre som 2.styrmann på D/S AGDESTEIN muligens og slo til, tross av at det å ha fått hyre på ei stor seilskute som skulle på langfart var spesielt ettertraktet i de dager. Etter at Halfdan Vellesen hadde mønstret av seilte bark SVARTSKOG ut og forsvant i Atalteren med hele sitt mannskap.

    Halfdan Vellesen tok skipperskolen i Lillesand.

    I 1924 dro han til Chicago. Fikk senere sin forlovede, Thyra, over og de giftet seg i 1925. Deres barn ble født der. Ruth i 1926 og Ditlef i 1931.

    Chicagoperioden tok slutt under depresjonen i 1933. Under oppholdet i Chicago seilte han delevis på " The great lakes ".

    Etter hjemkomsten fra Chicago seitle han som styrmann og skipsfører på vekselsvis D/S LAB og D/S KOMET tilhørende Tangvald Pedersens rederi i Posgrunn.

    Like før krigsutbruddet 9.april mønstret han den 29. mars 1940 på som skipsfører på D/S LAB og seilte fra Bergen for Calais et par dager senere.
    D/S LAB var med å reddet ut flyktninger fra Frankrike under krigshandlingene der.
    D/S LAB ble torpedert på slutten av 1942,mens Halfdan Vellesen var midlertidig avmønstret.

    I 1943, i Storbritannia, ble han utskrevet til den Kongelige Norske Marine. Gjennom diverse kurs, bl.a. "Military Sea Transport".Ble i juni 1944 tilknyttet en avdeling av Royal Navy,gitt løytnants grad og sendt over til Frankrike. Oppgaven var å klargjøre havner. Og å kontrollere havnetrafikken for å kunne få forsyninger inn og videre til fronten.

    Den første havnen var Boulogne. Det tok tid før denne ble erobret og hans avdeling måtte derfor bli liggende utenfor byen og vente en tid før 1.canadiske arme`, som de var tilsluttet, hadde tatt byen, og man kunne gå inn og begynne jobben i havnen. Senere ble det Dunkerque,Ostende/Brugge og Antwerpen.

    Den 17.mai 1945 kom han med sin avdeling til Stavanger hvor han var stasjonert til han ble dimmitert i 1946. Siden fikk han et engasjement i kystartleriet på Odderøya i Kristiansand og ble er til han gikk av med pensjon i 1965.


    Klipp fra Lillesandsposten 15.juni 1945.

    Vi talte litt med Halfdan Vellesen da han var hjemme. Han seilte opprinnelig i handelsmarinen , førte D/S LAB fra Posgrunn og gikk med den på Englandskysten de første farlige krigsårene. Den ble senket i november 1943. Vellesen var akkurat da i land og unngikk derved forliset. Siden har han vært knyttet til marinestyrkene i land. Han var en av de første norske som kom til Norge etter kaptulasjonen.

    Den avdeling han deltar i arbeider sammen med engelske enheter , og Vellesen var derfor med til Frankrike like etter invasjonene der. De skulle sørge for å holde havnene åpene og kaiene klare. På forhånd var han kjent i mange av de franske kanalhavnene mens krigsoperasjonene har herjet vilsomt med dem. Caen , Havre , Rouen , Boulogne var veldig ødelagte , men det var imponerende så hurtig alt var ryddet og apparatet klart til lossing . Antwerpen falt temmelig uskadd i engelskmennenes hender , men V1 og V2 gjorde adskillig ødeleggelse der. En tid falt de ned i byen i 1 minutts mellomrom. Disse rakettvåpen var i det hele tatt meget ubehagelige , men de kom  for sent i krigen til å ha noen avgjørende virkning.

    De norske styrker i Skottland.

    I Skottland hørte til verdens best trenete styrker i øyeblikket. Etter 5 års øvelse er de i ypperlig form. Uttalelsen fra engelske soldater som har vært sammen med dem brekrefter dette. Det er noen gode representanter for landet vi har hatt der.

    Halfdan Vellesen hadde truffet mange sjøfolk herfra i disse årene ute . Bjarne Narvesen

    Har gjort  tjeneste om bord i en korvett i Atlanterhavsvaktholdet og hatt en utsatt stilling og meget anstrengende.

    Gunnar Gauslaa som  kom over i september 1941 på en skøyte fører  nå visstnok Farsunds største tankbåt  M/T G.C. BRØVIG

    I London hadde regjeringen opprettet egene hoteller og klubber hvor norske sjømenn møttes. Lignende klubber og legekontorer opprettet forresten Nortraskip i alle større havner.

    Men krigen har kostet- listen over tapte sjøfolk og senkete skip er uhyggelig lang. Telegrammer og brev kommer imidlertid hver dag hertil , og lykkelig er alle de som får høre første direkte livstegn etter disse års ventetid.

    Halvdan Vellesen døde i  1967.

    Personbeskrivelse nr.1735  Lillesand  Mønstringsdistrikt " Sjøens folk "- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek.

    Født 1900 Lillesand
    Far Utskitningsformann Ditlev Vellesen
    Gift med Thyra Lindeberg, Åkerøy
    Seilskutemann
    Dampskipsfører

    Kilder

    Datter Ruth Markussen
    Ditlef Vellesen

    RA/S-3545/G/Gg