Fritjof Meier Haugland

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

14. april 1916

Død

2. april 1943Årsak: Annet

Foreldre

Marie og Johan Eliassen Haugland

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Bjørnør

Bosted

Terningen fyr, Landstad, Hitra

Relasjon til fylke

Sør-Trøndelag

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Matros / TelegrafistU.d.m. (Utskrevet dekksmann - marinen)

Kjente utdannelser

Telegrafistskole

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:
    Registernummer under krigen: London 40851.

    Ankom U.K. den 5.1.1942 som flyktning fra Lofoten.

    Shetlandsgjengen. Heltene i Nordsjøen, s. 398:
    Innlemmet i Shetlandsgjengen: 00.3.1942, nr. c077.
    Antall turer: sesong 1941-42=2, sesong 1942-43=2.

    VG Våre Falne:

    HAUGLAND, FRITHJOF MEIER, sjømann, Trondheim. Født 14. april 1916 i Bjørnør, s. av Johan Eliassen Haugland, f. 1890 i Bratland i Lurøy, og Marie f. Sæther, f. 1890 i Osen. Skoleskipskurs. Dro ut som sjømann 17 år gammel. Var med i Finnlandskrigen 1939–40. Reiste til England de siste dagene av 1941 og ble opptatt i Kompani Linge. Utførte spesialoppdrag på norskekysten. Gjennomgikk sommeren 1942 telegrafistkurs og tjenestegjorde om bord i «Feiøy», som gikk i hemmelig tjeneste på Norge. Tjenestgjorde senere på m/s Brattholm som telegrafist og var med på turen til Toftefjord ved Tromsø i slutten av mars 1943 med ammunisjon.

    "Sannheten om Jan Baalsrud og Operasjon "Martin", iTromsø:

    Andre kilder har feil angående dødsdato. Følgende er riktig: "Sigurd Eskeland og de syv besetningsmedlemmene på "Brattholm" ble 2. april ført til skytterbanen nord på Tromsøya og henrettet på kanten av en fellesgrav".

    The National Archives, Kew, HS 9/676/1:

    "On 18th June 1941 he signed on the s.s. "Trondheim," plying between Tromsø and Oslo. In September 1941 the boat was commissioned to sail to Hamburg. The crew was given no option, and HAUGLAND was obliged to go. The boat lay in Hamburg for 8 days, and they were allowed to ashore. Food was very difficult to get, and conditions appeared to be bad. He did not mix with the Germans, and saw nothing of interest. He signed on the s.s. "Kong HARALD" about 2 months ago, and when it was intercepted by a British cruiser, HAUGLAND together with 13 others of the crew asked permission to come to England and were accepted."

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg/
    «Shetlandsgjengen. Heltene i Nordsjøen», Asgeir Ueland, 2017.
    VG Våre falne
    "Sannheten om Jan Baalsrud og Operasjon "Martin". Publisert 30. april 2010, iTromsø. Skrevet av lektor Gunnar Pedersen. https://www.itromso.no/meninger/article353963.ece?fbclid=IwAR3vs07plDj_m770ca8nbaQGbe9tbiOY-lcVerfampWiusM-ekFICsEA4e4
    Norges Handels og Sjøfartstidende, 18. juni 1946
    The National Archives, Kew, HS 9/676/1