Erling Johnsen Velde

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

6. august 1914

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Avaldsnes

Relasjon til fylke

Rogaland

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 18966, NY 5525.

    "Turen som tok 8 måneder", i Haugesunds avis, s. 9:

    "Undertegnede, Erling Velde, var ute under hele krigen. I mars 1939 mønstret jeg på «Marie Bakke» av Haugesund. Jeg hadde da hatt sjøen som arbeidsplass siden 1931. «Marie Bakke» var et linjeskip og vi var på vestkysten av USA da krigen brøt ut i 1940. I 1941 kom «Marie Bakke» med i konvoifarten mellom den amerikanske østkyst og Storbritannia. På en av disse turene var vi med i en konvoi på 38 skip. Vi kom ut i et forrykende uvær, samtidig som de tyske ubåtene fant oss, og av de 38 skip som startet fra USA kom 2 frem til Storbritannia. Flere ble torpedert, noen forliste i uværet, andre gjorde vendereis, og blandt disse var «Marie Bakke». Vi mistet begge livbåtene våre og dekkslasten, som var fem fly, før vi kom oss inn til Halifax på Nova Scotia.

    Mot slutten av 1942 kom jeg om bord i et annet Haugesundsskip, «Minerva». På den første turen jeg hadde med dette skipet, gikk vi fra New York til Abadan i Persia. Reisen New York – Panama ble gjort i konvoi, og her ble en amerikansk hjelpekrysser torpedert og senket. Turen til Abadan tok tre måneder. På tilbaketuren gikk vi via India og Australia. Da vi igjen kom til New York, gikk vi inn i konvoifarten på Storbritannia. I disse konvoiene var vi vitne til mange torpederinger og senkninger. Opptil 60 ubåter var i aksjon mot disse konvoiene samtidig.

    Like før jul i 1943 kom jeg om bord i hvalkokeriet «Suderøy», også dette fra Haugesund. Vi gikk med olje fra Curaçao til England via New York, der vi tok om bord torpedobåter, biler, tanks og fly. Disse ble fraktet på planen. Også mot disse konvoiene var det stadige ubåt-angrep, men «Suderøy» unngikk torpedering.

    1944 gikk «Suderøy» til hvalfangstfeltene i Sydishavet. Vi fraktet der bunkers fra Falklandsøyene til Ross-ekspedisjonene, og hvalolje til Syd-Georgia. Jeg var om bord her til etter krigen, og kom først tilbake til Haugesund med «Suderøy» i juni 1946. Etter krigen var jeg på hvalfangst med «Suderøy» helt frem til 1959, da hvalfangsten tok slutt for Haugesunds vedkommende. Hva helsen angår, så gikk de første årene etter krigen ganske bra. Et og annet mareritt hadde jeg jo, og det var først de tre-fire siste årene på hvalfangst at jeg fikk trøbbel med nervene. Jeg sluttet derfor sjøen da det ble slutt med hvalfangsten».

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    "Turen som tok 8 måneder", artikkel i Haugesunds avis, 27. april 2018. Av Leif M. Bjørkelund: https://www.h-avis.no/krigsseiler/lokalhistorie/helg/turen-som-tok-atte-maneder/f/5-62-596022