Andrew Randulf Skaar

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

17. desember 1916

Foreldre

Ingvald Skaar

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Stavanger

Bosted

Jæderensgt.76, Stavanger

Relasjon til fylke

Rogaland

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 34528, NY 22844 og NY 33374.

    Han ble født i Stavanger 17. desember 1916. Med nærhet til havet var naturlig for ham å sikte seg inn på en karriere til sjøs. Og han fikk ordnet seg plass som matroselev på skoleskipet Sørlandet. Dette var i helt i begynnelsen av de harde 1930-årene og det ble en solid utdannelse for den lærevillige unggutten. Samtidig ble det en interessant reise til andre land. Noe som absolutt ga mersmak.

    Senere ble det hyre ombord i Stegg (1932). Her var han matros og jungmann, deretter mønstret han på Vestvard (1934-35). 14. juni i 1939 mønstret han på MT Hidlefjord. Da annen verdenskrig brøt ut ved Hitlers angrep på Polen i september 1939, ble skipet satt inn i konvoifart for Nortraship.

    Skaar mønstret av seint i november 1940. Bare noen måneder senere, nærmere bestemt den.1. april 1941 ble Hidlefjord bombet av tyske fly. De lå i konvoi utenfor Milford Haven i pos. 20 n.m. av Smalls i St. Georges Channel på reise fra Bermuda til Barry Roadsmed en last på 10.000 tonn bensin da de ble angrepet av tyske fly. To bomber traff, og bensinlasten tok straks fyr. En intens hete oppsto, og tykk røyk la seg over hele skipet. Bare styrbords lettbåt med to mann fikk man satt på vannet. De andre sto i brann. De øvrige som oppholdt seg midtskips, hoppet i vannet, men bare to greide å nå lettbåten. Disse, sammen med en som lå og fløt i vannet, ble i løpet av en halv time tatt opp av eskorten. 29 personer omkom i flammene. 23 av disse var nordmenn, syv var utlendinger. Flere av dem var gode venner av Andrew.

    På dette tidspunktet seilte Andrew som båtsmann ombord på MT Sommerstad, før han 1. juni 1942 mønstret på MS Ogna som båtsmann. Han var ombord her fram til 20. oktober 1943. Etter noen uker fri hyret han på som båtsmann igjen. Denne gang ombord på MT Østhav. Her var han ombord fram til 5. juni 1944. Altså dagen før D-dagen.

    Nå benyttet han tiden framover til å ta telegrafistutdannelse ved Telegrafistskolen i London, sammen med flere andre norske sjøfolk. 10. mars fikk han tildelt beviset for gjennomført eksamen, og allerede den 21. mars 1945 mønstrer han på MS Rena og tjenestegjorde resten av krigen som Skipsradiotelegrafist.

    Da han etter krigen gikk i land i august 1945. Bosatte han seg på Varhaug ved Stavanger. I Norge ble det først bygget en stasjon med radiofyr på Varhaug (Stavanger Consol) for å dekke Nordsjøen sammen med stasjonen Bushmills i Nord-Irland. Nå hadde de behov for en dyktig telegrafist ved  Stavanger/Varhaug Consol-radiofyr. Og Andrew fikk denne jobben.

    Det var ikke så mye han ville fortelle fra sine opplevelser under krigsseilasen. Men han var en flink fotograf, og han hadde med seg utrolig mange verdifulle bilder fra de forskjellige båtene og de forskjellige reiser og land. Og det heter seg at ”et bilde sier mer enn tusen ord”. Så vi bringer her noen av bildene han tok i disse dramatiske årene.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    RA/S-3545/G/Gi/L0013