Mathias Andreas Holst

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

8. februar 1875

Død

3. desember 1928

Foreldre

Fritjof Hagbart Holst, født 1839 i Grimstad, og hustru Gunberta Marie Larsen, hun var født 1847 i Tromøy prestegjeld

Matrosrulle

H 2600

Annotasjonsrulle

A 1785

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Arendal

Bosted

Grimstad

Relasjon til fylke

Aust-Agder
  • 25.april 1903 giftet Mathias Andreas seg med Olga Margrethe Ramsland, hun var født 1884
    i Grimstad.

    Styrm.patent 17.april 1894 og skipsf.sertifikat 19.juli 1900

    Fartstid:

    19.april 1890 brigg ”Erin” Arendal for England (dekksgutt). Avm. 24.sept. 1890 i Grimstad.

    12.nov. 1890 bark ”Hasselnødder” Grimstad for Cardiff (jungmann hyre ”etter fortjeneste”). Avm. 5.mai 1893 i Marseille. 

    17.mai 1893 bark ”Chr.Scriver” Marseille/videre (jungmann). Avm. 16. sept. 1893 i Grimstad.

    21.mai 1894 bark ”Neptun” Grimstad for Åbo via Kiel (2.styrm. hyre kr 44.-). Avm. 27.mai 1895 i Falmouth.

    9.sept. 1895 bark ”Løvehjerte” Grimstad for Newport (2.styrm. hyre kr 50.-). Avm. 10.jan. 1896 i Pernambuco. ”Løvehjerte” forliste i des 1895 på kysten av Brasil.

    *22.jan. 1896 bark ”Immanuel” Pernambuco/videre. Avm. 20.mars 1896. ”Immanuel” forliste på øya St.Lucia i Vest-India 10.mars 1896.

    *21.april 1896 d/s ”Svea” Grimstad for Gøteborg/videre (2.styrm. hyre kr 60.-). Avm. 10.aug. 1896 i Bergen.

    *10.aug 1896 d/s ”Svea” Bergen for Middelhavet. Avm. 25.febr. 1897 i Skien.

    *”Tjenestegjorde ved Søvæbningen fra 18de mai til 27de juni 1897 paa exerserskibet
    ”Desideria” som Infanterist og Signalmandskab

    12.aug 1897 sk.sk. ”Fremgang” Grimstad for Cardiff (matros hyre kr 42.-). Avm. 8.sept. 1897 i Cardiff.

    5.okt. 1897 bark ”St.Vincente” Cardiff/videre (2.styrmann). Avm. 11.sept. 1898 i Mobile.

    11.nov. 1898 bark “St.Vincente” Newcastle/videre (2.styrmann). Avm. 31.jan. 1899 i Belfast.

    25.juli 1899 bark ”St.Vincente” Newport for Mobile (2.styrmann). Avm. 12.juli 1900 i Cardiff.

    *17.aug. 1900 skip ”Einar” Arendal/utlandet (2.styrmann). Avm. 6.okt. 1900 i Arendal.

    *6.okt 1900 skip ”Einar” Arendal for England. Avm. 8.des. 1900 i Sandefjord.

    19.febr. 1901 bark ”Charles Bal” Tvedestrand for utlandet (2.styrmann). Avm .11.nov. 1901 i Grimstad.

    17.des. 1901 bark ”Ruth” Grimstad for utlandet (2.styrmann hyre kr 60.-). Avm. 3.nov. 1902 i Grimstad.

    4.nov. 1902 bark ”Ruth” Grimstad for Newcastle (1.styrmann hyre kr 68.-). Avm. 11.febr. 1903 i Grimstad.

    27.april 1903 bark ”Ruth” Grimstad for utlandet (1.styrmann hyre kr 70.-). Avm. 23.juli 1905 i Rotterdam.

    *21.aug. 1905 bark ”Hebe” Grimstad/Hull/videre (1.styrmann hyre kr 75.-). Avm 27.des 1905 i Moss.

    13.mars 1906 bark ”Queen” Moss for utlandet. Avm. 20.nov. 1908 i Grimstad.

    10.april 1909 bark ”Crown of England” Kristiania for utlandet. Avm 2.mars 1911 i Dunkerque.

    9.mai 1911 bark ”Crown of England” Dunkerque/videre. Avm. 25.mars 1912 i Australia.

    ”Crown of England” var en tremastet bark tilhørende Johan P.Pedersen & Sønner, Christiania.
    I mars 1912 lå skipet til ankers ved Depuch Island, Vest-Australia,og lastet koppermalm.
    Under en voldsom syklon 21.mars drev skipet ned på et rev og ble vrak. .
    Det fortelles at 1.styrmann ble tatt av en sjø og kastet overbord. Neste sjø kastet
    ham tilbake tvers over vraket, mens en tredje sjø vasket ham iland på revet. Det ble hans redning.
    8 av besetningen omkom.

    20.april 1912 fullr. ”Lofthus” Bunbury/videre. Avm. 8.sept. 1913.

    17.okt. 1913 bark ”Maco” Grimstad for Cardiff (1.styrmann hyre kr 150.-). Avm. 15.febr. 1915 i Rotterdam.

    2.april 1915 fullr. “Brabloch” Lillesand for Canada. Avm. 23.aug. 1917 i Buenos Aires.

    5.febr. 1920 fullr. “Derwent” Bergen for utlandet. Avm. ikke oppgitt.

    28.juli 1922 bark ”Bessfield Brevik/utlandet. Avm. ikke oppgitt.

    Fra 27. juni 1924 til 31.jan. 1927 var Mathias Andreas forhyrt med ”Norefjord” (NAL).

    Fra 10.febr. 1927 var han forhyrt med ”Randsfjord” (NAL).

    Han døde 3.des 1928 på hospital i Mahe, Seychellene (av malaria).

     

    Kilder

    Arild Nordskogs samlinger.