D/S Star VIII

Kallesignal
LNPN
Klasse
DNV1A1 Hvalfanger
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1948
Byggenummer
1177
Leveringsmåned
Oktober

Tonnasje

Bruttotonnasje:
495
Nettotonnasje:
201

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK

Dimensjoner

Lengde:
157.0'
Bredde:
27.6'
Dypgående:
15.7'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde

    10/1948: Levert som STAR VIII til Hvalfanger A/S Rosshavet( J. Rasmussen & T. Moe) Sandefjord
    00/1951: Overført til Hvalfanger A/S Rosshavet( J. Rasmussen & Co) Sandefjord
    00/1963: Overført til Hvalfanger A/S Rosshavet, Sandefjord
    10/1965: Solgt til Konrad Vaage P/R, Bergen, nytt navn  H.K.M
    00/1966: Ny motor: Wichmann   BHK 1200   Fart:             
    00/1966: Omdøpt  K. VAAGE
    00/1975: Forlenget 21.6'- Brutto:563 tonn. Net: 279 tonn. Dim: 54,43m - 8,41m - 4,11m
    00/1977: Overført til P/R K. Vaage ( Konrad Vaage, Stolmen ) Bergen
    00/1978: Ny motor: Wichmann   BHK 2100   Fart: 10,5 knop
    02/1984: Overført til P/R K. Vaage ( Kjell Vaage, Os) Bergen
    00/1985: Ombygd: Brutto: 824 tonn. Net: 282 tonn
    01/1988: Solgt til A/S Ligrunn ( Lars O. Lie, Bjørnøyhamn ) Bergen, nytt navn  LIGRUNN
    09/1990: Solgt til A/S Ragrunn ( Lie Management, Hauglandshella) Bergen, nytt navn  RADEK
    09/1991: Solgt til A/S Ligrunn ( Lie Management, Straume) Bergen, nytt navn  LIGRUNN
    12/1991: Solgt til P/R Lafisk ANS ( Laco A/S, Storebø ) Bergen, nytt navn  VERDI
    06/1993: Solgt til Pesquera Cojinova SA, Valparaiso, Chile
    00/2002: Solgt til Pesquera Iquique-Guanaye SA, Talcahuano, Chile
    11/2013: Solgt til South Pacific Korp SA, Chile
    00/2013: Further information unknown/ videre skjebne ukjent

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 4 cylindere diam. 2 x 14.5" - 2 x 34.2",bygd ved Smiths Dock Co.
    Middlesbrough, UK. Kjeler bygget ved Richardsons Westgarth & Co. Ltd. Harlepool, UK