D/S Ladejarlen

Kallesignal
MPCV LEIJ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge

Verft

Navn
Byggeår
1916
Byggenummer
16
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
34
Nettotonnasje:
13

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 16

Dimensjoner

Lengde:
59.11'
Bredde:
13.6'
Dypgående:
7.0'
  • Historikk:


    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    9/1916 - Bygget som av Ørens Mek. Verksted, Trondhjem for NFDS, Trondhjem. Brukt som taubåt i Trondhjemsområdet - LADEJARLEN 
    19.7.1936 Sank i Nidelven, Trondhjem under assistanse av NFDS DS KONG HARALD. Maskinisten omkom. Hevet av bergningsdamper PARAT.
    1941 - Omdøpt til ERLING JARL for å beskytte navnet.
    1948 - Omdøpt til LADEJARLEN
    1954 - Solgt til Birger Brandtzæg & A/S Brandtzæg Canning, Abelvær/Namsos. Ombygget til motor lasteskip. Installert dieselmotor av ukjent fabrikat. Ny tonnasje 41 brt, 14 nrt - nytt navn - FARFAR
    11/1979 - Solgt til Gunnar Hamland, Strand i Namdalen/Namsos.
    1982 - Solgt til A/S Rørvik Fisk- & Fiskmatforretning (Ragnvald Pettersen), Rørvik/Namsos.
    8/1990 - Solgt til Østvik Edelfisk A/S (Harald Østvik, Lauvsnes), Namsos.
    1/1993 - Solgt til Flatanger Fiskeoppdrett A/S, Sør-Flatanger/Namsos.
    Videresolgt i september til Odd Magne Stabben, Tømmerbåg/Namsos.
    Videresolgt samme måned til Skauge & Sønner AS, Rørvik/Namsos. Ny motor av ukjent fabrikat installert.
    Brukt som verkstedbåt ved kaireparasjoner.
    10/1995 - Solgt til Guttorm Dahlseng, Rasta/Namsos.
    2.10.2007 - Solgt til Alf Helge Urangsæter, Finnås/Namsos.
    5.4.2009 - Solgt for NOK 6.000 til Geir Ole Søreng, Aure/Namsos.
    5.9.2012 - Endret fartøyskode til Fritidsfartøy.
    19.7.2013 - Registrert i Trondheim.
    19.6.2017 - Fremdeles i bruk 19/06.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere diam. 9.0"-18.0". Maskineri bygget ved Ørens Mek. Verksted, Trondhjem. Kjeler samme.