M/T G. C. Brøvig

Kallesignal
LCPW
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1930
Byggenummer
437
Leveringsmåned
Oktober

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.718
Nettotonnasje:
5.860
Dødvekt:
14.660

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK
Fart:
11,5

Dimensjoner

Lengde:
475.6'
Bredde:
64.2'
Dypgående:
37.8'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1930: Levert som G.C. BRØVIG til Th. Brøvig, Farsund 
    00/1940: Overført til P/R Brøvigtank ( Th. Brøvig ) Farsund                                                
    04/1940: Disponert av NORTRASHIP .                                                             
    02/1941: Torpedert(skadet) 24/2-1941 av tysk ubåt U-97(Korvettenkapitän Uno Heilmann)
    10/1945: Overført til P/R Brøvigtank (Th. Brøvig) Farsund 
    00/1951: Solgt til P/R M/T Emmy Friedrich ( Reederei Eugen Friedrich ) Bremen, Tyskland,
                    nytt navn  EMMY FRIEDRICH. 
    00/1955: Ombygd til malmskip.
    10/1960: Ankom Hamburg den 14/10 for opphugging av Walter Ritscher, Hamburg, Tyskland. 

    Historikk fra Nortraships flåte. 1. Hegland, 1976. S. 156:

    G. C. BRØVIG ble truffet en halv time før daggry i baugen av en torpedo fra U-97, ( Korvettenkapitän Uno Heilmann ), men skottene aktenfor sprengstedet holdt, og motoren var intakt. Skipet lot seg imidlertid ikke styre, men dette ble avhjulpet, såvidt man kan se, ved at tankskipet fikk en styresleper ombord. Forøvrig tilbakela det den 350 n. mil lange reisen til Stornoway for egen motor og i temmelig grov sjø. Etter midlertidig reparasjon ble G. C. BRØVIG ført til Falmouth og lå ved verksted der i tre måneder.

    Kapteiner:
    S. L. Pedersen
    H. E. Andreassen
    G. H. Askeland 
    J. Dons
    G. Gauslå
    T. Briseid
    Arthur Reinertsen 
    Th. Jakobsen     

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/gcbrovig.html