Hei, i opplysningene om jageren Glaisdale skriver dere at den halte kommando 12.7.1944 og at Klt Kjeholt var skipssjef til denne dato. Dette står i de bøker og andre kilder jeg har funnet, men er ikke korrekt. Jeg transkriberer dagbøkene til Kjeholt for Marinemuseet, og i henhold til Kjeholt halte ikke Glaisdale kommando 12.7.1944. Dette er imidlertid datoen da Glaisdale ankom Hartlepool for å legges i reserve der.
Glaisdale ble minesprengt 23.6.1944 utenfor Normandie i sektor Sword og ble først slept til Mulberry B (Arromanches) om kvelden. Lørdag 24. juni ble Glaisdale slept til Portsmouth sammen med krysseren HMS Scylla, som hadde blitt minesprengt i samme området like etter Glaisdale. Søndag 25. juni ble Glaisdale slept videre til Southend, hvor den ankom mandag 26. juni og fikk ordre om videre slep til Humber (Grimsby i utløpet av elven Humber). Glaisdale ankom Immingham nord for Grimsby tirsdag 27. juni. Her ble fartøyet dokksatt og skadene inspisert, og 5. juli ble det besluttet at det ikke var formålstjenlig å reparere fartøyet, så det skulle seiles til Hartlepool for å legges opp i reserve. Onsdag 12. juli ble så Glaisdale slept fra Immingham nord til Hartlepool og ankom der ca. kl. 2200. Her ble det iverksatt forberedelser for å legge fartøyet i reserve, men besetningen stod fortsatt ombord og Kjeholt halte ikke kommando før onsdag 9. august. Han overleverte da kommandoen til utskrevet løytnant Leif Steinar Hauge. Dekksbesetningen skulle stå ombord til 9. august, maskinbesetningen en uke til, og Glaisdale ville da få tilført en norsk opplagsbesetning og være klar til å gå over i reserven.
MVH
Tore Stubberud
Marinens fartøyer 1939 - 1945 og deres skjebne.
Norske marinefartøy.