D/S Hai Tung

Andre navn
ex Mai,ex Roa,ex Albert Clement
Kallesignal
LERW - LCTK - WNPM
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1904
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.187
Nettotonnasje:
701
Dødvekt:
1.850

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
234.7'
Bredde:
35.4'
Dypgående:
14.3'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    3/1904: Otto Ielck,Rostock,Tyskland - ALBERT CLEMENT
    /1916: Oppbtrakt av The British Admirality (Disp.Everett & Newbigin)Newcastle,UK. - ALBERT CLEMENT
    /1922: John Kelly Ltd.,Belfast - ALBERT CLEMENT
    /1923: A/S D/S Roa (Eriksen & Andersen) Bergen - ROA
    /1932: Rasmus F.Olsen, Bergen - ROA 
    /1933: A/S D/S Mai (August Kjerland) Bergen - MAI
    6/1937: D/S A/S Ask (August Kjerland & Co) Bergen - MAI
    11/1938: Wallem & Co.A/S,Bergen - HAI TUNG
    12/1941: Avgikk Bangkok den 4/12 for Singapore og forsvant. Torpedert 11. desember 1941. (Combinedfleet.com).

    Maskineri
    Triple dampmaskin-3 cylindere diam.16.1"-25.6"-41.7". Maskineri bygget ved A.G. Neptun, Rostock, Tyskland. Kjeler samme.

    Nortraships flåte. 2. Hegland, s. 9 (merk: utdatert informasjon):

    "Den 7. [Merk: feil dato] desember må HAI TUNG ha ligget sydkurs i havet utenfor Khota Bari, som var japanernes sydligste landstigningspunkt. Det må ansees temmelig sikkert at de japanske ubåtene holdt oppsikt med de vanlige skipsrutene til Singapore og ikke lot noe slippe forbi som kunne røpe over radio hva de så eller snart ville få se dukke opp over horisonten. HAI TUNG forsvant sporløst. Den naturligste forklaringen er at skipet ble utslettet av en japansk ubåt som i denne kritiske fasen av operasjonene ikke kunne bekymre seg med å ta fanger".     

    Minnehallen i Stavern skriver (oppdatert informasjon):

    "DS Hai Tung var på reise fra Bangkok til Singapore med ris og stykkgods. Fartøyet forsvant sporløst, men senere har det kommet frem at skipet ble torpedert den 11. desember 1941 av den japanske ubåten I-156 utenfor Khota Baru. Japanerne senket Hai Tung siden det kom rett opp i den første landgangsoperasjonen på Malakka-halvøya. Åtte nordmenn og 44 kinesere omkom".

    De norske som omkom med D/S HAI TUNG:
    Martin Emil Hansen - Skipsfører
    Mathias Hansen - Skipsfører
    Aasmund Flatøy - 3. maskinist
    Halfdan Sigurd Osnes - 2. maskinist
    Lauritz Bernhard Larsen - Maskinsjef
    Ingbortius Johansen - Styrmann
    Sverre Jenssen - Skipsfører
    Arnold Brox-Larsen - Styrmann

    Se også
    http://www.warsailors.com/singleships/haitung.html

    Nettside for japanske u-båter Combinedfleet.com skriver at Hai Tung ble senket 11. desember:
    "11 December 1941:
    I-56 shells and sinks the 1,186-ton Norwegian merchant HAI TUNG en route from Bangkok, Siam (now Thailand) to Singapore with a cargo of rice and general supplies at 05-08N, 104-32E with all of her 50-man crew." (http://www.combinedfleet.com/I-156.htm)

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 5.133333
    Lengdegrad: 104.533333