D/S Heire

Andre navn
ex Stend
Kallesignal
LEBU
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1917
Byggenummer
38
Leveringsmåned
Juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
904
Nettotonnasje:
443
Dødvekt:
1.200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 115
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
221.8'
Bredde:
33.2'
Dypgående:
13.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1917: Levert som STEND til Laur Christiansens Rederi, Bergen.                                
    06/1917: Solgt til Skips A/S Nordsjø & Baltic Line (Jervell & Co. A/S) Ålesund.        
    11/1917: Solgt til A/S Borch 2 (A. F. Borch & Sønner Ltd. A/S) Drammen.             
    00/1918: Overført til The Shipping Controller (J .L. Sellars ) London, UK.                     
    00/1919: Tilbakeført til A/S Borch 2 (A. F. Borch & Sønner Ltd. A/S) Drammen.           
    11/1924: Solgt til D/S A/S Heitmanns Rederi ( H. Heitmann & Søn) Oslo.            
    00/1926: Omdøpt - HEIRE
    12/1949: Solgt til D/S A/S Svanholm (Trygve Matland) Haugesund.              
    04/1950: Omdøpt - SVANHOLM
    07/1960: Solgt til P/R Svanholm (Gøsta S. Lindstrøm) Borgå                       
    00/1962: Solgt til Norge for opphugging, men videresolgt.
    00/1962: Solgt South Star Corp (V. & J. Ensenat) Panama, nytt navn - BAMBY
    00/1963: Overført til South Star Corp (Ensenat Sanmartin) Panama.                        
    08/1965: Ankom Gijon, Spania 17/8 for opphugging.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 15.0"- 25.0"-40.0"  Maskineri  bygget ved Pusnæs Støberi / Mek. Verksted, Arendal. Kjeler bygget ved Bergens Mek. Verksted, Bergen..



    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/heire.html