D/S Inger Elisabeth

Andre navn
ex Cissy
Kallesignal
LCGL - LBFP
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1920
Byggenummer
94
Leveringsmåned
September

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 15.9.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.166
Nettotonnasje:
1.298
Dødvekt:
3.950

Maskin/motor

Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
289.5'
Bredde:
44.2'
Dypgang:
19.4'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde.

    9/1920: A/S Cissy (Torp & Wiese) Bergen - CISSY
    7/1927: A/S Cissy (Chr. B.Torp) Bergen - CISSY
    1929: A/S Sjøfart (Sverre Sturlung) Bergen - CISSY
    1936: A/S Sjøfart (Lauritz Pettersen) Bergen - CISSY
    7/1938: A/S Sjøfart (Jacob Kjøde A/S) Bergen - CISS
    1939: A/S Inger (Jacob Kjøde A/S) Bergen - INGER ELISABETH
    9/1942: Torpedert og senket 15/9-42 av tysk ubåt U 517 (Kapitänleutnant Paul Härtwig) i pos.
    N 49.48', W 60.06'-ved Cape Rossier, St. Lawrencebukta.
    3 personer omkom.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    9/1942: Var INGER ELISABETH på reise fra Sydney N. S. til Port Alfred med 3.500 tonn kull. Ble torpedert 15. september 1942 av tysk U-517 ( Kapitänleutnant Paul Härtwig ) bare fire-fem n. mil av land ved Cape Rossier i St. Lawrencebukta i pos. N 48.49 og W 60.06. Skipet la seg sterkt over, men det lyktes likevel å få satt ut en livbåt og en lettbåt. Disse fikk fisket opp de av mannskapet som hadde hoppet til sjøs. Skipet gikk ned på fem minutter, og de overlevende kunne ro til land. To nordmenn og en ire omkom.

    De norske som omkom:
    Henrik Johan Knag               - Maskinist
    Einar Nordal Brune               - Matros  

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 22"-35"-61".
    Bygget ved Trondheims mek. Verksted, Trondheim.
    Kjeler bygget ved Akers mek. Verksted, Oslo.

    Se også:
    https://uboat.net/allies/merchants/ship/2171.html
    http://www.warsailors.com/singleships/ingerelisabeth.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 48.816667
    Lengdegrad: -60.1