v/H.Larsson-Fedde.
Hjemmeflåten 2.verdenskrig.
04/1905: Levert som IRMA til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen Betalt: 570.684,-
00/1913: Overheter
00/1914: Radio-Telefunken
00/1928: Strømlinjeror
00/1931: Ombygget til hurtigruten. Fortsatte ombygging i 1932
00/1933: Kjøleanlegg
00/1938: Peileapparat
00/1939: Ekkolodd
11/1940: Brukket propellaksel. Reparert i Trondheim og Bergen
00/1942: Havari stempel, luftpumpe.
02/1944: Senket 13.2.1944 ved Hustadvika av norske motortorpedobåter, 61 omkom.
Lasterom:
1911:55.550 cub. ft. Kjølerom: 1940: 26.070 cub. ft.
Passasjerer:
Vinter 1912: 1.plass: 30 , 2.plass: 10 , 3.plass: 97/99
Sommer : 1.plass: 90/92, 2.plass: 10, 3 plass: 45
1940: 1.plass: 39, 3 .plass: 48
Hun ble et meget populært skip i hurtigruten, særlig p.g.a
røkesalongen med de lave vinduer.
Minnehallen i Stavern skriver:
D/S IRMA var hurtigruteskip. Fartøyet ble 13. februar 1944 beskutt og torpedert på Hustadvika av norsk MTB 627. Hurtigruta seilte sammen med Haugesundbåten Henry, som også ble senket. 61 nordmenn om bord i D/S IRMA ble drept, og bare 25 ble reddet. Disse ble ført inn til Kristiansund. Senkningen er karakterisert som en av de mest tragiske langs Norskekysten. D/S IRMA hadde en norsk besetning på 43, hvorav hele 35 omkom. I tillegg førte hun omkring 100 norske og tyske passasjerer. Senere viste det seg at ikke alle reddede tålte påkjenningene. Bukser båten HOPLAFJORD kom til og reddet 10 personer, samtidig som 12 ble reddet av fartøyet SVEGGØY. D/S IRMA ble truffet av en torpedo midtskips som delte skipet i to. Straks etter ble det avfyrt nok en torpedo. Et nærliggende skip, Henry av Haugesund satte ut livbåter for å delta i redningsarbeidet. Det lyktes dem å redde flere fra IRMA før deres eget fartøy også ble torpedert og sank. I ettertid karakteriseres senkningen av D/S IRMA som en tragisk feiltakelse. Den norske MTB-avdelingen på Shetland hadde stående ordre om at norske sivile rutebåter som seilte alene, ikke skulle angripes. En forklaring er at man om bord i MTB'en trodde at man her hadde med en konvoi å gjøre, da et lasteskip, Henry, og en bukser båt var i nærheten, og at det her da ble seilt i konvoi.
De som omkom med D/S IRMA:
Arntzen, Konrad Berg Trondheim, Sør-Trøndelag
Bentung, Louis Bentzon Fana, Hordaland
Birkeland, Håkon Melangton Laksevåg, Hordaland
Brekken, Kåre Odmund Bergen, Hordaland
Edvardsen, Ingeborg Hadsel, Nordland
H. Karlsen, Edmund Karolius Bergen, Hordaland
Hagen, Esther Lovise Lenvik, Troms
Haugland, Reidar Bergen
Hepsø, Klara Pauline K. Bergen, Hordaland
Holm, Johannes L. Laksevåg, Hordaland
Holte, Garman Bertin Sør-Vågsøy, Møre og Romsdal
Ingebretsen, Einar Johan Bergen, Hordaland
Jaunsen, Walter Bergen, Hordaland
Johannessen, Laurentzius Bergen, Hordaland
Jonassen, Anne Karin Bergen, Hordaland
Jordal, Eystein Birger Bergen, Hordaland
Kalås, Ditleif Martin Rødøy, Nordland
Karlsen, Eilif Fritjof Kvalsund, Møre og Romsdal
Langseth, Åsta Saltdal, Nordland
Lie, Hjørdis Namsos, Nord-Trøndelag
Morland, Albert Johannes Fjell, Hordaland
Olaisen, Toralf Torsken, Troms
Olsen, Aage Laksevåg, Hordaland
Olsen, Elin Albertine Bergen, Hordaland
Olsen, Ole Bernhard Tromsøysund, Troms
Pedersen, Finn Bergen, Hordaland
Pettersen, Harald Oskar Martin Bergen, Hordaland
Rødbotten, Kåre Fjaler, Sogn og Fjordane
Sivertsen, Mikal Antonius Berlevåg, Finnmark
Solem, Christian Lenning Trondheim, Sør-Trøndelag
Solheim, Odd Sør-Vågsøy, Sogn og Fjordane
Sundbotten, Andrea Bertine Bergen, Hordaland
Svendsen, Herman Jentoft Tromsøysund, Troms
T. Hagen, Alf Martin Bergen, Hordaland
Thomsen, Geir Haffner Bergen, Hordaland
Tranås, Frithjof Dverberg, Nordland
Vinje, Robert Marius Rødøy, Nordland
Wangberg, Ingvart Johan Kyrre Tranøy, Troms
Wolter, Harry Bergen, Hordaland
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleetsingles/irma.html