D/S Jern

Andre navn
ex Rebekka, ex Quarnero, ex Welch Prince, ex Tyneside
Kallesignal
LEEZ - JSHP
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1883
Byggenummer
75
Leveringsmåned
Juli

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 28.9.1939
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
876
Nettotonnasje:
530
Dødvekt:
1.275

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 110

Dimensjoner

Lengde:
214.4'
Bredde:
30.8'
Dypgående:
13.7'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde. 

    07/1883: Levert som TYNESIDE til G. Reich, Newcastle, UK                                           
    00/1884: Solgt til S. S. Welch Prince Co. Ltd., Newcastle, UK                          
    00/1885: Overført til S. S. Welch Prince Co. Ltd(J. Knott) Newcastle, UK, nytt navn  WELCH PRINCE
    00/1889: Solgt til Cav. C. Gerolimich & Co., Trieste, Østerrike, nytt navn  QUARNERO
    00/1890: Overført til Cav. C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike                  
    00/1891: Overført til Eredi C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike                
    00/1892: Overført til Ditta Eredi C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike             
    00/1893: Overført til Ditta Eredi C. Gerolimich & Co., Lusinpiclo, Østerrike-Ungarn  
    00/1898: Solgt til A/S D/S Rebekka (Albr. W. Selmer) Trondheim, nytt navn  REBEKKA
    00/1912: Overført til A/S Det Selmerske Rederi, Trondheim                                  
    00/1913: Solgt til D/S A/S Kistransport (Thv. Halvorsen) Bergen, nytt navn  JERN
    00/1924: Overført til A/S Thv. Halvorsen, Bergen                                                
    00/1936: Solgt til A/S Jern (Olav Østensjø) Haugesund                                  
    09/1939: Senket den 28/9 i Nordsjøen av tysk ubåt U 32 (Fregattenkapitän Paul Büchel)
                   på reise Namdalen til Northfleet med tremasse i pos. N 58.30', E 02.50'- 85 n.m. West
                   av Skudenes. Mannskapet ble berget av Svensk dampskip CALEDONIA.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere diam. 27.0"-50.0",
    bygd ved North Eastern Marine Engineering Co. Ltd. Newcastle, England.

    Sjøforklaringer, journalnr. 1476-6457/1940:

    DS JERN avgikk fra Haugesund Kl. 23:50 den 27.9.1939 med kurs for London. Neste dag, torsdag, ble de oppmerksomme på et svensk skip, DS CALEDONIA, som lå stille med en tysk ubåt like ved. DS JERN ble beordret lagt bi, og tyske offiserer kom senere ombord. Mannskapet ble tatt ombord i DS CALEDONIA og DS JERN ble senket med bomber som var anbragt ombord av det tyske mannskapet. DS CALEDONIA fikk fortsette reisen mot Gøteborg under radiotaushet. Norsk myndighet ble kontaktet når skipet var kommet inn i norsk territorialfarvann. Mannskapet ble fredag formiddag den 29.9 avhentet av torpedobåten LYN og bragt inn til Kristiansand.

    Se også:
    https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/48.html

    Kilder

    Warsailors

    Sjøforklaringer, journalnr. 1476-6457/1940: