D/S Ardent

Andre navn
ex Ørja,ex Bolama,ex Sonja
Kallesignal
LCDN - LFKV
Klasse
DNV1A1 T
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1917
Byggenummer
216
Leveringsmåned
april

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.820
Nettotonnasje:
1.101
Dødvekt:
2.990

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 219 IHK 1000
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
265.1'
Bredde:
42.1'
Dypgående:
18.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    04/1917: Levert til A/B Transmarin (Bernhard Ingelsson) Helsingfors, Finland - SONJA
    01/1922: Solgt til Rederi A/B Tertia (I. Lignell) Gøteborg, Sverige.  
    02/1922: Solgt Aug. Bolten Wm. Miller's Narchfolger, Hamburg, Tyskland, nytt navn - BOLAMA
    10/1925: Solgt til D/S A/S Ørsnæs (Jens Lund & Co. A/S) Tønsberg, nytt navn - ØRJA
    12/1925: Overført til Skips A/S Ørsnæs (Trygve Hyenæs) Tønsberg. 
    00/1927: Overført til Trygve Hyenæs, Tønsberg. 
    08/1928: Solgt til A/S D/S Ardent (Johs. Krøger) Tønsberg, nytt navn - ARDENT
    1946: Solgt til Tung Nan S. S. Co., Shanghai, China, nytt navn - HAI CHEN
    1946: Solgt til Wah Shang Steamship Co. Ltd., Shanghai, nytt navn - MING HSING
    1947: Solgt til Chung Hsing S .S. Co. Ltd., Shanghai, China. 
    1949: Solgt til Wallem & Co. Ltd., Panama, nytt navn - OST BAY
    1950: Overført til Walter S. S. Co (Wallem & Co) Panama, nytt navn - WALTER
    1953: Solgt Cia. Istmena de Transport Maritimos SA (Wheelock, Marden & Co) Panama. 
    1953: Solgt til People's Republic of China, Peking, China, nytt navn - TSAO CHUNG
    1954: Videre skjebne ukjent.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin - 3 sylindere diam. 21"-33"-56".
    Maskineri bygget ved Fredrikstad mek. Verksted.  
    Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/ardent.html